Vakantie en weer aan de slag... - Reisverslag uit Kololi, Gambia van Heidi Brattinga - WaarBenJij.nu Vakantie en weer aan de slag... - Reisverslag uit Kololi, Gambia van Heidi Brattinga - WaarBenJij.nu

Vakantie en weer aan de slag...

Door: Heidi

Blijf op de hoogte en volg Heidi

04 Mei 2011 | Gambia, Kololi

Dag 83 Serekunda 20-04-2011

Vandaag zijn we nog eens lekker gaan shoppen, maar nu in Serekunda. Joëlle en ik moesten nog op zoek naar eenzelfde stukje stof als onze jurk, voor onze hoofddoeken! Natuurlijk hadden we allebei geen idee meer waar we het de vorige keer gehaald hadden, want alle straatjes en ‘winkels’ lijken op elkaar… Gelukkig had ik mijn stofje al snel gevonden, die van Joëlle was lastiger.. Ondertussen hebben we nog veel jurkjes gepast en sierraden bekeken. Ook hebben we nog met zijn zessen wat gegeten bij een restaurantje aan de weg en heb ik weer een mooie rok gescoord.
We hadden de hoop al opgegeven, maar gingen voor de laatste keer nog een stofwinkel binnen… Daar zag ik gelijk de goede stof hangen! Helemaal gelukkig naar huis dus!

’s Avonds hebben we met zijn allen (met uitzondering van Marjolie, die ging haar vriend ophalen op het vliegveld) bij Metsje gegeten. Elsemiek maakte haar beroemde, hele lekkere Portugese spaghetti.

Dag 84 Strand, Mama Africa 21-04-2011

Vanochtend zijn we lekker vroeg naar Palm Beach gegaan en daar hebben we weer lekker liggen zonnen.
’s Middags zijn Joëlle en ik naar Mama Africa gegaan, een museum in Tanji. Daar zijn Gambianen bezig met hun cultuur; koken, weven, muziek maken, smeden, schilderen en nog veel meer. Helaas is het de laatste tijd niet meer zo goed bezocht en was het ontzettend rustig. Ook veel kunsten hebben we niet gezien, omdat er geen Gambianen voor waren. Wel bleef het mooi om alles te zien en was het zeker nog de moeite waard! Je mocht ook gewoon overal aankomen (muziekinstrumenten bijvoorbeeld, of dierenhuiden…)!!

In de avond hadden we Saikou uitgenodigd om voor ons Benechin te maken. Daarvoor had hij zijn eigen ‘cooking pot’ meegenomen (moest namelijk een grote zijn, die hadden wij niet!)en moesten we op de markt hout halen, zodat er buiten op open vuur gekookt kon worden. Echt op zn Gambiaans dus! En, goede kok dat hij is, de Benechin was HEERLIJK! Denk dat ik Saikou maar in mijn koffer stop en mee naar huis neem, als kok! Haha!

Dag 85 Met Metsje 22-04-2011

Deze dag was weer volgepland door Metsje. We zijn naar (klinkt als) ‘Tumareh Tenda’ geweest. Ergens ver weg! Heel gedoe nog in de bushtaxi, toen we bij de controle onze identiteiten moesten laten zien…
In Tumareh Tenda woont een ‘collega’ van Metsje, Nicole. Ze werkt er op een basisschool en wij mochten er een kijkje nemen. We hebben daar ook de schoolbibliotheek gezien, maar daar konden we weinig doen, omdat het vakantie was. Ook had die school 2 computers van Go for Africa gesponsord gekregen, dus wij waren er om twee leerkrachten wegwijs te maken met de programma’s.
Daarna hebben we bij Nicole gegeten en zijn we naar de rivier gegaan. Het was er wel heel mooi!
De chauffeur die Nicole had geregeld, bracht ons weer naar Brikama en Metsje naar de Turntable. Heel fijn!
Uiteindelijk hebben we lekker gegeten op de hoek bij Castle in een fastfood restaurantje.

Dag 86 Manjai Lodge en Paradiso 23-04-2011

Vandaag zijn Joëlle en ik lekker naar het zwembad in Manjai Lodge geweest.
We zijn wel een beetje op tijd weer naar huis gegaan, want we wilden lekker uit eten bij Paradiso. Mijn pizza Calzone was echt heeeel lekker, net zoals de cocktails, die nog minder kosten dan een wijntje bij Aquarius! Dat is dus zeker voor herhaling vatbaar.

Daarna kwam de rest ook naar Paradiso, waar we lekker cocktails gedronken hebben. Daarna zijn we gaan stappen bij Aquarius. Saikou ging ook mee, en hij heeft de hele avond staan dansen! Na Aquarius zijn we naar Duplex gegaan (daar was Saikou nog nooit binnen geweest, de entree is 200D) en hadden we V.I.P., omdat de vriend van Marjolie erbij was en die kent daar de eigenaar. Het was een gezellige avond.

Dag 87 Palm Beach 24-04-2011

Vandaag hebben we onze slaap ingehaald op Palm Beach. Heerlijk!
Thuis gegeten en ’s avonds weer terug naar Palm Beach, voor het kampvuur.
Helaas stond er te veel wind, dus was er geen kampvuur. Wel waren de Gambiaanse muzikanten er om er een feestje van te maken.

Dag 88 Online bij Bini’s! 25-04-2011

Vanmorgen hebben we eerst aan ons onderzoek gewerkt en ons huisje gefilmd.
Daarna zijn Els en Fleur naar het strand gegaan en Joëlle en ik bleven thuis.

Wij zijn naar de Arts en Crafts market geweest, toen geluncht, daarna naar de markt in Brikama en vervolgens hebben we onze kleren gewassen. We aten pasta met tonijn en zelfgefabriceerde roomsaus en daarna gingen we met onze laptop naar Bini’s restaurant, om daar op internet te gaan!
Dat vonden we ook heerlijk: met een wijntje en bitterballen contacten met thuis!

Dag 89 Boottocht over de Gambia River 26-07-2011

Voor vandaag hadden we met zijn allen (Metsje, de 6 andere studenten + de vriend en zijn zus van Marjolie en wij 4) de hele dag een boot gehuurd. We vaarden met de boot van Banjul naar Lamin (Lodge) en weer terug. Het was een mooie tocht en het was echt heerlijk. Zonnen op de boot en we hebben ook even gezwommen in de rivier. Bij Lamin Lodge zijn we aan land gegaan en daar hebben we wat gegeten.
Weer een geslaagd vakantiedagje!

Dag 90 Dagje helemaal niets 27-04-2011

Vandaag heb ik lekker lang uitgeslapen.
Verder was het een dage lekker helemaal niets!
Fleur en Joëlle gingen samen naar de markt en ik mocht niet mee…. Goh?!
Daarna ging Joëlle haar moeder van het vliegveld halen en Fleur naar Metsje.
Maar Elsemiek was ziek, dus ik had gezelschap thuis. We hebben lekker samen film gekeken. Eerst een enge (wat niet de bedoeling was) en daarna Fame!

Dag 91 Haar invlechten 28-04-2011

Deze dag heb ik heel lang gezeten. Eerst op een stoel, daarna op een kussen op de grond, daarna toch weer in de stoel… En dat allemaal op de compound van de andere studenten, want Mariama ging mijn haar invlechten!

Het zitten deed nog het zeerst… Het invlechten zelf vond ik nog alles meevallen.

Na 9,5 uur was het resultaat dan wel heel mooi, ben er echt blij mee!

Dag 92 Palm Beach 29-04-2011

Vanmorgen wilden we lekker op tijd weg.
Eerst zijn we met Paula naar de tailor op de markt geweest en daarna namen we de bushtaxi richting Senegambia, om weer lekker naar Palm Beach te gaan.

Na het strand zijn we naar de Arts en Crafts market in Senegambia geweest (nu noemen ze me Rasta Baby!) en zijn we gaan eten bij Paradiso.

Dag 93 Koninginnedag! 30-04-2011

Vanmorgen had ik even een dipje, ben echt aan het aftellen om weer naar huis te gaan. Nog twee weekjes!!

Overdag heb ik nog even gewassen en daarna kwamen Jarmke, Elise en Marjolie bij ons sla eten (even iets kleins, want bij het Koninginnefeest zouden er hapjes zijn!).

’s Avonds het Koninginnefeest. Eerst bij het Kombo Beach Hotel, waar we via Metsje zijn uitgenodigd door het Nederlandse Consulaat (ofzoiets) in Gambia. Van half 7 tot half 9, de drankjes en de hapjes waren gratis! Nou dat was erg leuk, en lekker! Later hebben we flink gefeest bij Bini’s restaurant, waar nog veel meer Nederlanders kwamen feesten. Dus met onze oranje boa’s, kroontjes en geschminkte wangen hebben we echt een hele hoop lol gemaakt! Vond het super.

Dag 94 Verjaardag! 01-05-2011

Vandaag vierden we mijn verjaardag.
Ik kreeg een verjaardagsontbijtje, met gebakken ei en cadeautjes!
Van de meiden heb ik een tas, een jurkje en een Djembé gekregen. Leuk leuk!

Daarna gingen we lekker naar het strand. Palm Beach, hoe kan het ook anders?! Daar is het gewoon heerlijk! Hier kreeg ik ook weer cadeautjes van een Gambiaan die bij Palm Beach werkt: een bloemetje en een armbandje met mijn Gambiaanse naam (Soffie).

Bij Joëlle in het hotel konden we douchen en daarna zijn we met zijn vijftienen ( Saikou, Metsje, Netty, de 6 andere studenten, Fleur en Wendy en wij 4) uit eten gegaan bij Chossaan Restaurant. Daar waren ze heel blij om me weer te zien, vooral Mohammed en mijn andere vriend de ober! Werd begroet met een knuffel en we kregen als groep 10% korting!

Hier kreeg ik nog meer cadeautjes!
- 2 kettinkjes van Metsje
- Afrikaanse muziekinstrumentjes
- Ketting voor om je middel (weet even de naam niet meer)
Ben echt verwend! Heb een hele leuke verjaardag gehad hier in Gambia.
Maar thuis geef ik toch nog een feest hoor!

Vanavond kregen we ook nog te horen dat het morgen een Public Holiday is, dus een dagje extra vakantie! Vervelend…. !

Dag 95 Jarig! 02-05-2011

Vandaag was ik écht jarig. Dus kreeg ik nog een cadeautje… Een Afrikaans muziekinstrument: een Kora. Nu kan ik in mijn eentje een heel Gambiaans orkest beginnen!

Samen met Joëlle en haar moeder heb ik vandaag lekker bij hun in het hotel ( Mansea Beach Hotel) aan het zwembad gelegen. Daarna hebben we bij Lamin (een ober die werkt in het Manjai Hotel) in zijn compound Benechin gegeten. Het was echt lekker. Hij had ook nog een toetje: Baobabjuice met appeltjes en banaan. Dat was echt de lekkerste Baobabjuice die ik hier ooit geproefd heb! Zat er alleen wel allemaal bomvol van..

Opmerking: Gek dat het bellen zo lastig lukt!! Heel vervelend!
En mn vlechtjes beginnen te jeuken! Heb ook allemaal uitslag in mn nek…

Dag 96 Stage 03-05-2011

Vandaag moesten we er dan toch aan geloven: weer beginnen met de stage.
’s Morgens was het wel handig, want Joëlle kwam samen met haar moeder vanaf het hotel met de taxi, dus ik kon bij de College in de taxi stappen.

Op de stage verliep het (zoals te verwachten was na 2 weken vakantie) niet meer volgens planning. Voor de vakantie hadden we al een planning gemaakt voor de computerlessen voor de leerkrachten.
Maar daar hadden we sowieso al maandag op meegerekend en op dinsdag ook een vervolg. Dit kon dus niet doorgaan en we moesten ons schema aanpassen.

Daarna zijn we schoonmaakspullen gaan halen en hebben we de tafels, stoelen en de computerapparatuur goed schoongemaakt. Dat was namelijk echt nodig.. Al dat stof en dat zand hier.. Maarja, Welcome in the Gambia!

’s Middags hebben we nog even vlug bij Joëlles moeder in de tandartsenpraktijk kunnen kijken! Die was daar aan het helpen. Ook heel bijzonder!
Ze vertelde dat alles waar ze last van hadden (pijn) gewoon getrokken werd en dat het lopende bandwerk is. Met zijn tienen op een rij worden ze eerst allemaal verdoofd, daarna weer terug in de rij om te trekken! Heel erg..

Dag 97 Stage 04-05-2011

Volgens de planning deden we vanmorgen Revision voor de Senior Masters, zodat we zeker weten dat zij goed met de computers en de educatieve programma’s en spellen om kunnen gaan.

Daarna wilden we de Senior Master van Grade 1 nog apart lesgeven, want die had nog niet eerder achter de computer gezeten. Helaas werden toen alle leerkrachten bijeen geroepen voor een ‘meeting’. Waarschijnlijk omdat er nu ook een nieuwe directeur is en alles na de vakantie weer op gang moet komen..
Daar worden we dus wel een beetje gek van, want nu konden we weer niet verder met de planning! Toen zijn wij maar wat eerder naar huis gegaan, wat al wel de planning was maar niet zo vroeg, zodat Joëlle haar moeder weer naar het vliegveld kon brengen en uit kon zwaaien.

• 05 Mei 2011 - 06:31

Hans:

Hoi Heidi,
    ik vind die foto van Erik als hij les geeft hardstikke gaaf! Schitterend!
    Groetjes Hans

• 05 Mei 2011 - 07:36

Thea:

Gelukkig dat je toch een fijne verjaardag had, ondanks het gemis van het thuisfront.
    Wij zijn ook echt aan het aftellen. De laatste loodjes wegen zwaar. Nog een weekje lesgeven en genieten van het Gambiaanse leven. Tot gauw.
    Liefs Henry en Thea

• 05 Mei 2011 - 14:33

Silvia:

Ha Heidi,

Nog 8 dagen :)
    AFTELLEN met hoofdletters dus. En nog proficiat met je verjaardag!

Groet

• 06 Mei 2011 - 08:07

Els:

Hallo Heidi, nog gefeliciteerd met je verjaardag, wel een beetje laat.
    We hopen dat je een fijne dag hebt gehad.
    Als je thuis bent komen we nog wel even langs om je persoonlijk te feliciteren.
    De foto's die Erik liet zien waren harstikke leuk, vooral die van Erik in zijn judopak voor al die kinderen.
    Leek wel een plaatje uit een film.
    Zien je snel weer.

groetjes Els, Kees en the kids

• 06 Mei 2011 - 11:17

Opa & Oma Schouteren:

hoi heidi....7..6..5..4..3..2..1.Jaaaaaa
    daar kom je ! gelukkig is alles goed gegaan hé,maar 't is wel lang hoor,
    nu is het bijna zover, en dan kan jij
    Erik, en alle die jou lief zijn weer in je armen sluiten,we kijken er naar uit hoor meidje, nog fijne dagen daar,en
    groetjes ! Opa & Oma Schouteren....

• 07 Mei 2011 - 10:38

Diana:

Hoi Heidi,
    Nog een paar daagjes en dan ben je weer in Nederland (thuis), ik weet zeker dat er veel mensen zijn die je in de armen willen sluiten. En ja, het is wel erg laat maar ook nog gefeliciteerd met je verjaardag van ons.

Groetjes Fred Diana Ryco en Melroy Krebbekx

• 08 Mei 2011 - 13:36

Antoinette:

Eindelijk weer een reactie van ons, we hadden heel wat bij te lezen..... Je hebt wel een hele mooie tijd daar, koninginnedag wordt wereldwijd gevierd, je verjaardag die vier je gewoon in meerdere keren.( PROFICIAT!!!) en tijdens je vrije uren ben je aan het cultuur-snuiven en feesten. lekker hoor, maar ik weet zeker dat je nu echt staat te popelen om naar huis te komen. Nog maar een paar nachtjes slapen dan kom je weer lekker naar huis.( We zullen je reisverslagen dan wel gaan missen hoor en ik denk zomaar dat de Gambianen jullie ook gaan missen)
    Groetjes Peter, Antoinette en Wouter

• 08 Mei 2011 - 18:47

Sonja:

Hee Heidi,

Nog even en je bent weer thuis! Gelukkig ... ik weet zeker dat iedereen hier er erg naar uitkijkt!
    Alsnog van de Roosendaalse vakantievierders hartelijk gefeliciteerd met je verjaardag! Zo te lezen heb je ook in Gambia een geweldig leuke verjaardag gehad.
    We hopen je natuurlijk snel weer te zien!

Groetjes,
    Gertjan, Sonja en Martijn

• 09 Mei 2011 - 14:36

Henriette:

Hallo Heidi, nog gefeliciteerd!! Bijzonder om eens op een andere manier je verjaardag te vieren lijkt me. Je hebt het leuk gehad als ik het zo lees.
    Raar dat eind van deze week het hele avontuur er echt op zit. Maak er nog wat moois van en een goeie thuisreis!

Groeten,
    Henriette