Allemaal Nieuws! - Reisverslag uit Banjul, Gambia van Heidi Brattinga - WaarBenJij.nu Allemaal Nieuws! - Reisverslag uit Banjul, Gambia van Heidi Brattinga - WaarBenJij.nu

Allemaal Nieuws!

Door: heidi

Blijf op de hoogte en volg Heidi

13 April 2011 | Gambia, Banjul

Dag 63 Muziekles op de college 31-03-2011

Vandaag zouden we voor het eerst muziekles geven op de college.
We hadden met Madame Ndow afgesproken dat we twee lessen zouden geven, zodat we niet te veel studenten in een keer zouden hebben. De eerste was van 11.00 tot 12.30, de tweede zou om 14.00 beginnen.

Maar, Madame Ndow was ziek. Fatou wist er wel van, maar er was nog geen lokaal geregeld en ze had niet van alle klassen het formulier terug gekregen. Dus: Geen lokaal, Geen studenten.
Joëlle en ik zijn studenten gaan vragen (de meeste zeiden dat ze ’s middags zouden komen) en Fleur en Elsemiek hebben het lokaal verbouwd.

Uiteindelijk heeft Metsje ervoor gezorgd dat we het eerste uur voor een volle klas les stonden te geven, aan een klas die op dat moment geen leerkracht had.

In het tweede uur hadden we meer vertrouwen. We waren op tijd aanwezig in het lokaal, maar helaas. De studenten bleven weg.

’s Avonds heb ik nog heel hard gelachen om Fleur. De Gambianen op de college waren weer een of ander feestje aan het vieren en maakten daarbij heel veel lawaai. Fleur is toen naar buiten gegaan met een pan en de afwasborstel en heeft ook heel veel lawaai staan maken. Toen klonk het vanaf het balkon aan de overkant: ‘TOUBAB!!!’ en heel hard gelach. Daarna werd het wel wat rustiger….

Dag 64 Skype en Domoda 01-04-2011

Deze week kwam Metsje niet naar ons, maar gingen wij met Metsje mee om onze reflectie te doen.
Dit was omdat we met Henriëtte, onze begeleidster uit Nederland, zouden skypen! En dat is gelukt hoor, hartstikke leuk om op deze manier even te contacten.

Daarna dus de reflectie en toen kwam Saikou ons Domoda leren maken.
Echt, zijn domoda is superlekker!! Dus ik hoop dat we hem zelf ook zo kunnen krijgen..

Als afsluiter zijn we nog gezellig met Jesper (van Go for Africa) bij Aquarius gaan drinken. Jesper is gelijk (goed?)gekeurd door Metsje!

Dag 65 Bushtaxi-ervaring, strand, kroketten en stappen 02-04-2011

Zaterdagochtend heeft Jesper zijn eerste bushtaxi-ervaring gehad, omdat wij vinden dat je dat ECHT gedaan moet hebben voordat je weer terug naar Nederland gaat. Volgens mij is hij nu extra blij dat hij hier gewoon een eigen auto heeft..

Daarna was hij, heel handig, onze taxi (en gezelschap) naar het strand. Later kwam ook Marc naar Palm Beach en was het heel gezellig. We hadden alleen geen zin meer om volgens plan naar huis te gaan en nog pannenkoeken te bakken voor ons avondeten. Dus werd het bij Bini’s restaurant kroketten eten!

Toch eerst nog even langs ‘thuis’ om te douchen en om te kleden, om daarna nog uit te gaan bij Aquarius. Daar waren alle jongens van Go for Africa en Lamin kwam ook nog. We hebben gezellig wat gedronken en ook veel gedanst. Het was echt heel leuk.

Dag 66 Nieuwe studenten! 03-04-2011

Vannacht zijn er 3 nieuwe, Nederlandse studenten aangekomen in Gambia. Het zijn drie meiden, dus hopen dat het klikt!
Ze heten Marjolie, Elise en Jarmke. Of Awa, Adema en Mariama.

Na het stappen hebben we nog even kunnen slapen, om 12 uur moesten we bij Metsje zijn. Metsje zelf was er niet, dus wij mochten voor de drie meiden ‘zorgen’. We hebben eerst lekker ontbeten en daarna zijn we naar Palm Beach gegaan.

De jongens van Go for Africa waren ook op Palm Beach, dus waren we met een hele grote groep. Wel super gezellig!

Daarna bij Metsje thuis douchen en uit eten bij Timeless.
Het klikt wel met de meiden hoor!

Dag 67 Stage en Voetbal 04-04-2011

Op de stage voelde ik me een beetje nutteloos. Vanaf woensdag zijn er toetsen, dus is het deze week steeds herhaling. Wel vond ik het leuk om te zien dat Mister Maari dat deed in de vorm van een quiz en dat de kinderen enthousiast meededen.

Deze week hebben de jongens van Go for Africa een voetbaltoernooi tussen verschillende scholen georganiseerd en vandaag waren de eerste wedstrijden.
Elsemiek was ziek van de garnalen, dus gingen Joëlle, Fleur en ik naar de wedstrijd kijken tussen het team van de jongens en een andere school. Het werd 1-10..
We hebben gelijk kennis gemaakt met Jan, de directeur van Go for Africa. Die vertelde dat als er belangstelling voor was, ze onze stageschool wel konden sponsoren met twee computers met educatieve programma’s! Dat gaan we gelijk even overleggen!

Daarna hebben we bij Paradiso (in Senegambia) pizza gegeten met Nick, Milad, Sem en Robin. Nick vertrok vanavond weer naar Nederland.

Dag 68 Stage en Computers 05-04-2011

Vandaag vertelde Mister Colley me dat het Koran examen werd verplaatst van morgen naar vandaag, omdat er morgen een groep mensen van een school uit Amerika langs zouden komen en die moesten natuurlijk goed ontvangen worden. Er was daarom morgen geen tijd voor een examen en moest dat maar vandaag. Ik zou dus weer heel weinig kunnen betekenen.

Gelukkig hadden Joëlle en ik een reden om met de directeur te praten. Natuurlijk wilde ze die computers heel graag hebben en vonden ze het een goed idee dat wij het dan een beetje gaan begeleiden. We zijn wat eerder van stage weggegaan, zodat we tijd hadden om de computers goed te bekijken in Tanji. Eerst langs de St. Peters, om de tweede voetbalwedstrijd van de jongens te zien en daarna konden we gelijk meerijden.

Dag 69 Stage en Computers 06-04-2011

Vanmorgen kwam Jesper ons ophalen om met de computers naar onze stageschool te gaan. Eigenlijk zijn we de hele ochtend bezig geweest met het wegzetten en installeren van de computers. Er ging natuurlijk van alles mis (kapotte stekker, kortsluiting, zekering gesprongen), maar gelukkig waren we om 1 uur weer klaar.

De computers zijn beveiligd met een wachtwoord, en zolang we hier zijn houden we dat voor onszelf. Dan weten we zeker dat ze voorlopig alleen gebruikt worden voor goede doeleinden en als wij er zijn.

Vandaag was Marjolie jarig. We hebben het gevierd door ‘s avonds gezellig bij Metsje te eten.

Dag 70 Muziekles op de college 07-04-2011

Madame Ndow zou voor ons persoonlijk langs de klassen gaan om de studenten te informeren over onze muzieklessen, dus we hadden er vertrouwen in dat het vandaag beter zou gaan dan vorige week.

Ons eerste lesuur werd bijgewoond door Marjolie, Elise en Jarmke en nog een aantal Gambiaanse studenten. Ik denk dat de totale groep ongeveer 15 studenten groot was. De groep had snel onder de knie wat we ze wilden leren (in tegenstelling tot de vorige keer), dus we moesten nog wat improviseren. Uiteindelijk hebben we veel liedjes met elkaar gezongen, in canon en gedanst. Ze hebben op het eind ook nog aan ons een Gambiaans kinderliedje geleerd. Het was een heel geslaagde muziekles!

Het tweede lesuur was een minder grote groep (8 studenten), maar ze waren net zo goed en gezellig.

Dag 71 Naar Farafenni 08-04-2011
Vandaag zouden we naar Farafenni vertrekken, want Aboubacarr heeft een dochtertje gekregen.
Dit weekend is het precies een week oud en dan krijgt het kindje een naam en wordt er gefeest.

We zouden er met de andere 3 meiden en Jeneba samen heen gaan, als Jeneba klaar was met haar examen. Ongeveer 2 uur, was de planning.

Natuurlijk was dat 2 uur Gambiaanse tijd en vertrokken we om half 5.

De reis duurde heeeel lang, maar verliep eigenlijk heel vlot. We hadden snel een goede bushtaxi te pakken, hoefden niet te wachten op de Ferry en hadden ook vrij snel een volgende taxi te pakken.
Ik denk dat we rond half 10- 10uur bij Aboubacarr aankwamen.

Daar hebben we eerst wat buiten gezeten en een maaltijd gekregen. Daarna gingen we naar ons ‘hotel’ om de nacht door te brengen. Het viel ons niet tegen, we hadden een douche en een ventilator. Het bed was wel een beetje hard, maar daar hoor je me niet over klagen..

Dag 72 Naamceremonie en feest 09-04-2011

Om 9 uur ’s morgens waren we weer bij Abou op de compound.
Metsje zou met Fleur en weer 3 nieuwe Nederlandse studenten ’s morgens vroeg komen, maar het was National Cleaning Day en om 9 uur mochten ze bij het Checkpoint niet meer verder rijden.

Om 10 uur begon de naamceremonie. De familie kwam bij elkaar in de compound om te bidden en het kindje te scheren. Daar werd ook de naam gegeven. Die ben ik alleen weer kwijt.. Ze was in ieder geval vernoemd naar de moeder van Saffy (de tweede vrouw van Abou, de moeder van het kindje).

Daarna werd er een schaap geslacht. Ik was blij dat dit om een hoekje achterin de compound gebeurde en dat ik het niet heb hoeven zien.

Aboubacarr ging Metsje en de anderen ophalen in zijn auto, zodat zij er om half 1 ook waren. Het zijn twee jongens, Eric en Leon, en een meisje, Paula. Eigenlijk hebben we alleen nog zitten wachten, kletsen en met de kinderen gespeeld, tot de maaltijd klaar was.

Na de maaltijd (ongeveer kwart voor 4) begonnen we aan de terugweg.
De reis verliep eigenlijk weer heel vlot, alleen deed de Ferry er nu ontzettend lang over, omdat maar 1 van de 3 motoren het deed. In plaats van 45 minuten vaarden we 2 uur.

Bij Metsje hebben we gegeten en gedoucht en vanaf daar gingen we naar Tanji. Twee jongens van Go for Africa (Jesper en Marco) vierden hun verjaardag. We zijn ook nog gaan stappen in Aquarius en het was echt een gezellig feestje!

Dag 73 Palm Beach en Verjaardag 10-04-2011

Na een kort nachtje zijn we naar Palm Beach gegaan.
Daar hebben we heerlijk geslapen, gezond en gezwommen in de zee en het zwembad. Tegen de middag kwamen ook de 6 nieuwe studenten en de jongens van Go for Africa, dus het was ook weer lekker druk en erg gezellig.

Wij hebben met z’n vieren bij Lamin gedoucht, de andere 6 bij Metsje.
’s Avonds vierde Saikou zijn verjaardag. Hij had weer voor heerlijk eten gezorgd, een soort Chicken Yassa met frietjes. We hebben ook nog met z’n tienen Nederlandse verjaardagsliedjes voor hem gezongen. Hij stond met zijn hand voor zijn mond echt te glunderen!

Dag 74 Stage, computerles 11-04-2011

Eerst zijn we met Marjolie, Elise en Jarmke bij de headmaster en de senior masters geweest. Zij komen ook op Jamisa stagelopen en ze hebben kennis gemaakt en gekeken wat ze het beste konden komen doen.
Daarna hebben Joëlle en ik de Senior Masters computerles gegeven. Wij wilden het eerst aan hen leren, daarna aan de leerkrachten, zodat uiteindelijk de leerlingen ermee kunnen gaan werken. Want het moet natuurlijk gebruikt worden als wij weer naar Nederland zijn!
Ik vond het zo mooi om te zien hoe de mensen nog nooit een computer hebben gezien reageerden op de apparaten. Echt prachtig dat ze niet wist hoe je een muis moest bewegen en dan nog begrijpen dat wat je met je muis doet op het beeldscherm te zien is! En ook de programma’s die erop staan zijn geweldig, zelfs voor de leerkrachten is het nog een uitdaging.

’s Avonds hebben Joëlle en ik weer lekker op internet gezeten. We hebben het voor elkaar gekregen dat wij nu degenen zijn die het internet afsluiten, zodat we toch van het internet in het computerlokaal gebruik kunnen maken! Hopen dat het zo blijft werken!

Dag 75 Stage, Jan en container 12-04-2011

Op stage zijn we verder gegaan met de computerlessen aan de Senior Masters. Ze krijgen het al onder de knie en hadden veel onthouden. Ze zijn echt enthousiast! Er is ook 1 Deputy Headmaster die al het een en ander van computers weet, dus die komt zelf ook met goede ideeën.

’s Middags zou Jan, de directeur van Go for Africa, met onze directeur komen praten en zien waar de computers terecht zijn gekomen. Dit liep op zijn Gambiaans natuurlijk allemaal wat uit, dus hebben Joëlle en ik mooi veel kunnen voorbereiden.

Het gesprek verliep goed, ze waren beide enthousiast over de samenwerking. Natuurlijk hoopt de basisschool altijd op meer.. Maar ze zijn er zo wel blij mee.

Erna zijn we met Jan en Jesper meegegaan naar Tanji. Daar staan containers met spullen die allemaal ergens in Gambia een bestemming horen te vinden. We hebben daar nog wat leuke materialen gevonden, die ze hopelijk op de stageschool wel kunnen gebruiken; puzzels, spellen, boekjes en een tekendoos.

In Tanji gegeten op de compound en daarna mee naar het vliegveld om afscheid te nemen van Wouter en Max. Daarna weer mee terug naar Tanji om te kaarten!
Uiteindelijk heeft Jesper ons weer thuisgebracht.

Dag 76 Geen Stage, Muziekworkshop 13-04-2011

Omdat de stage bij ons gisteren zo uitgelopen was en we eigenlijk alles wat we voor vandaag op de planning hadden staan al hadden gedaan, besloten we om vandaag thuis te blijven. Op de stage zijn nu ook allemaal sportactiviteiten, waar we toch weinig aan konden bijdragen (dat doen de andere drie meiden namelijk ook al).
Die tijd kon ik gebruiken om mijn reisverslag bij te werken, zodat die vanavond online staat!

We hadden gisteren de vraag of we vandaag nog een muziekworkshop wilden geven met de studenten van de vorige les. Ze waren zo enthousiast en wilden het op de open dag graag laten zien. Nou leuk!

Het bleek alleen geen workshop te zijn, maar een optreden. De hele zaal zat vol en er was ook nog een cameraman van de televisie aanwezig!
Toch nog maar even snel geoefend en daarna het optreden gegeven…

Volgende week lekker twee weekjes vakantie!

• 13 April 2011 - 20:52

Silvia:

Ha Heidi,
    gisteren had ik nog aan Erik gevraagd wanneer je weer een verslag zou plaatsen. Want dat miste ik. En nu staat het er op. Ik ben weer helemaal "bijgelezen".
    Erik vertelde dat het internet wat problemen gaf.
    Zaterdag nog 4 weken; aftellen dus.
    Groet en hou vol!

• 14 April 2011 - 11:16

Opa & Oma Schouteren:

Hoi Heidi,leuk om jou verslag weer te lezen!...maar als je tussen de regels door leest, lijkt 't wel of jullie alleen maar uitgaan en feesten,straks ga je Gambia nog missen! (grapje) want jij weet wel beter hé meidje? nou met ons gaat 't ook goed hoor,dat was het weer !.tot over goed 4 weekjes, hou vol hé, liefs Opa & Oma Schouteren

• 17 April 2011 - 23:32

Ciske:

En, missen jullie je favoriete taxichauffeur al een beetje? Moet zeggen dat het wel heel raar is om thuis te zijn hoor - over een cultuurshock gesproken! Wel heel fijn. Een hele fijne vakan.. ehh, stage nog. Hoop snel weer wat te lezen!

• 20 April 2011 - 07:51

Antoinette:

Hoi Heidi

Wat een leuk lang verhaal weer zeg... je maakt wat mee daar in Gambia. Super leuk én nu lekker een weekje vakantie, wat wil je nog meer. Afgelopen vrijdag was ik bij de molen in Tholen ( ja.. Tholen) en daar kwam ik met de "molenaarsvrouw" aan de praat en die vertelde dat ze laatst in Gambia was geweest. Nou dat kan natuurlijk, maar aan haar verhaal te horen was ze ook bij jullie op de campus en bij jullie op school geweest. Ze was een kennis ( van een kennis) van een moeder van een van jullie viertjes volgens mij. Wij vonden het hartstikke grappig dat de wereld zo klein is en hebben weer van het Thools/Gambiaanse verhaal genoten.
    Nou geniet van de vakantie.... en dan de laatste loodjes.

Groetjes Antoinette