Een heerlijk weekje vakantie, en weer terug wennen - Reisverslag uit Banjul, Gambia van Heidi Brattinga - WaarBenJij.nu Een heerlijk weekje vakantie, en weer terug wennen - Reisverslag uit Banjul, Gambia van Heidi Brattinga - WaarBenJij.nu

Een heerlijk weekje vakantie, en weer terug wennen

Door: heidi

Blijf op de hoogte en volg Heidi

30 Maart 2011 | Gambia, Banjul

Dag 48 Bezoek! 16-03-2011

Vandaag had ik van stage vrij gekregen, want mijn Erik kwam met zijn ouders aan in Gambia!
Om 14.05 landde hun vliegtuig en stond ik met zenuwen te wachten achter de linten. Ze waren natuurlijk de laatste die hun koffer konden pakken, dus duurde het extra lang, maar uiteindelijk waren ze er dan! Ik zag ze!!
Toen duurde het nog maar heel even voor ik bij Erik in zn armen kon springen en hem kon platknuffelen.. Heerlijk!
Ook heel fijn om Henry en Thea weer te zien.

Ik kwam ze met Lamin ophalen, dus we moesten met zijn vijven en alle koffers + gitaar in zijn geleende taxi. Het zat lekker knus en het was lekker Gambiaans.

Het hotel was voor mij echt een super luxe resort. Het toilet had zelfs gewoon een drukknopje en het spoelde in één keer door! En dan het bed…. GROOT! En het lag echt heerlijk, zeker met mijn lieve vriendje naast me.

’s Avonds lekker uit eten , bij Chossaan. Erik heeft meteen een gambiaanse specialiteit uitgetest, Chicken Yassa. Lekker, toch?!


Dag 49 Genieten 17-03-2011

De eerste dag van mijn vakantie hier kon echt beginnen.
Ik heb genoten van mn ventje, de zon, het zwembad en de fruitcocktails.

’s Middags lagen we net goed en wel aan het zwembad, hoorden we ineens een Nederlandse stem achter ons. Ik was heel verbaasd, want wie kende Erik hier nu weer?
Toen ik me omdraaide zag ik het gelijk, daar was Joëlle! Heel toevallig wilden ze naar het strand en konden ze niet anders dan door ons hotel en zagen ze ons liggen. We hebben dus lekker wat gedronken bij het zwembad met onze 2 families. Daarna gingen we ieder weer onze eigen weg.

’s Avonds kwamen we weer bij elkaar bij ‘The Sailor’ om uit eten te gaan. Het was echt supergezellig! Ik zeg: dat moeten we vaker doen…


Dag 50 Krokodillen aaien 18-03-2011

Vanmorgen lekker uitgeslapen, heerlijk ontbeten en over het strand gelopen.
En nog een leuke ontdekken: Er zijn aapjes bij het hotel!

’s Middags deden we een bezoekje aan de Crocodile Pool in Bakau. We hadden geluk dat we een taxichauffeur (Babo) troffen die zelf gelijk met een goede prijs kwam en die heel aardig was. Ik was er natuurlijk al geweest, maar voor Erik en zijn ouders was het allemaal nieuw. Ook de straatjes die we door moesten om er te komen, waarin ze het echte Gambiaanse leven zagen.
En, zelfs Henry heeft nu een krokodil geaaid!!

Daarna nog even langs een winkeltje in het plaatsje geweest (Babo kende die persoonlijk ofzo), waar we nog wat souvenirtjes hebben gekocht.

’s Avonds maakten we nog een lekkere strandwandeling naar Palma Rima. Tijdens de weg ernaartoe waren er weer een hoop Gambianen die kwamen vragen of we bij hun in het restaurantje kwamen eten, maar dat deden we niet want ik wist iets beters. Vanaf daar kwamen we namelijk bij Henry’s Bistro, waar je echt heerlijk kunt eten, dus dat hebben we gedaan!


Dag 51 Bezoek aan het zwembad 19-03-2011

Vandaag weer een relaxdagje aan het zwembad.
De meiden kwamen langs in het hotel, dus die konden ook lekker genieten van de zon en het zwembad. Daarna ook van een lekkere douche en uit eten bij Chossaan.

’s Avonds ben ik met Joëlle en Erik uitgeweest in Duplex. We waren er alleen een beetje te vroeg (het moest nog gezellig worden), maar we waren te moe om langer te blijven. Joëlle heeft nog even lekker in ons bed gelegen, voordat ze met de andere meiden terug naar Brikama ging.

En ik heb een superleuk cadeautje gehad van Erik!! Even dat jullie het allemaal weten: 11 juni heb ik geen tijd, dan ben ik met Erik in het Chassé theater naar de Grote Improvisatieshow!


Dag 52 Serekunda 20-03-2011

Vanmorgen zijn we naar de markt in Serekunda geweest. Dat is echt een hele grote markt! Erik en zijn ouders kunnen jullie zelf vertellen wat voor een indrukken zij er allemaal opdeden. Ik heb er mijn stof gekocht voor een Gambiaanse jurk!

’s Middags moesten we weer bijkomen aan het zwembad en in de zee. Voor het eerst had ik plezier in alle golven in het water!
Erik heeft de animator van het hotel nog Jiu-Jitsu les gegeven. Er zijn echt prachtige foto’s van, het was echt heel grappig!

’s Avonds hebben we gegeten bij Ali Baba.
Dat was lekker en gezellig, want daar is in de tuin altijd live-muziek.
Alleen heel jammer dat ze geen ijsjes hadden! (knipoog naar mijn schoonfamilie, haha!)


Dag 53 Brikama 21-03-2011

Vandaag zijn we naar Brikama geweest. Daar hebben ze kunnen zien waar wij hier wonen en hoe we hier leven.
Eerst hebben we Joëlle opgehaald en alle spullen thuis gezet. Daarna met de bushtaxi naar de markt. Vanaf daar naar de stageschool lopen, net zoals wij dat iedere week 3 keer doen.
Op de stageschool hebben ze eerst kennis gemaakt met de headmaster en de Senior Master van Grade 5. Daarna met Mr. Samateh, die Erik zou helpen met zijn sportactiviteit.
Ja, Erik heeft lesgegeven in Gambia! Jiu-Jitsu nog wel! En de kinderen, de leraren en ik zijn superenthousiast! Hij heeft nu ook ervaren hoe het is om hier les te geven en dat heeftie toch maar eens goed gedaan, ben trots op je!

Na het bezoek aan de basisschool hebben we eerst gegeten (voor ons ook de eerste keer dat we ‘uit’ eten gingen in Brikama’. Daarna zijn we via ons huisje (om ons om te kleden) naar de Arts en Crafts market van Brikama geweest. Daar hebben ze vanalles wat van hout gemaakt is. Ze willen allemaal heel graag dat je binnen komt kijken en je moet goed onderhandelen voor je uiteindelijke prijs (zoals eigenlijk overal in Gambia).

Daarna heeft Elsemiek weer haar heerlijke Portugese Spaghetti gemaakt en zijn we door Babo weer thuisgebracht met de taxi.


Dag 54 Zon, zee en zwembad! 22-03-2011

Dit was alweer onze laatste hele dag samen.
Die hebben we doorgebracht door lekker van elkaar, van de zon, de zee en het zwembad te genieten.

’s Avonds weer uit eten bij Chossaan, want dat is echt ons toprestaurant!
Daar hebben ze ook nog kennis gemaakt met Saikou, die na het eten nog even wat kwam drinken. Dat was nog een leuke toevoeging!


Dag 55 Laatste dagje 23-03-2011

Toen was het alweer woensdag.
Vroeg uit bed, koffers inpakken en lekker ontbijten.
Daarna kwam Metsje nog even kennismaken en wat drinken aan het zwembad.

Toen moesten we er toch echt aan geloven..
Henry en Thea gingen met de bus naar het vliegveld. Erik en ik gingen met Lamin in de taxi. We hebben zo lang mogelijk van elkaar genoten, maar uiteindelijk hebben we toch maar afscheid genomen. Viel wel zwaar, maar we moeten het zo weer 7 weekjes volhouden!
Het vliegtuig had wel moeten wachten op 3 personen, had ik begrepen…


Dag 56 Werken aan onderzoek … 24-03-2011

Terug in het dagelijkse leven in Brikama.
We hebben deze dag aan ons onderzoek besteed.
Interviews en observatielijsten uitwerken… zulke dingen.
Voor mij is het gewoon weer wennen …


Dag 57 Reflectiedag 25-03-2011

Zoals gewoonlijk op vrijdag weer reflectie gehad met Metsje.
Ze wist natuurlijk al van mijn heerlijke vakantieweekje en dat het nu weer even extra zwaar zou gaan worden om weer ‘back in the reality’ in het hier en nu te leven.

Daarna wilden we lekker gaan zwemmen in het luxe zwembad bij Coco Ocean, want daar hadden Elsemiek en Fleur de vorige keer gratis kunnen genieten. Deze keer liep het anders, want we moesten 200D per persoon betalen. Dat hebben we niet gedaan, we zijn doorgelopen naar het strand.
Het viel Joëlle en mij een beetje tegen om gewoon op ons handdoekje in het zand te liggen, dus besloten we een eindje te gaan lopen en wat te drinken. Heel toevallig (not!) kwamen we uit bij hotel Senegambia. Daar dronken we lekker koud drinken en kregen we een gratis fruitsalade van Sanna !! (een barmedewerker, die mij nog wel kende). De terugweg was toch iets verder lopen dan we hadden gedacht.

’s Avonds gingen Joëlle en ik wat drinken bij Manjai Lodge (het hotel waar haar ouders hadden gezeten), maar daar was het wisseldag en dus niet zo heel gezellig. Rowin (een Nederlandse jongen die Joëlle dus kent van Manjai Lodge) kwam ook en we besloten om ergens anders naartoe te gaan. Dat werd Bini’s Restaurant en het was uiteindelijk nog echt gezellig.


Dag 58 Senegambia 26-03-2011

Elsemiek en Fleur wilden lekker vroeg naar het strand, dus die gingen eerder dan wij op weg.

Joëlle en ik vertrokken rustig aan ook richting Senegambia, om wortelolie met factor 4 te kopen en te lunchen bij Bini’s. Daarna waren we benieuwd of we in het hotel Senegambia gebruik konden maken van het zwembad, zonder te betalen.
Dit bleek eerst heel goed te lukken (alleen hadden we nog geen matrassen). Na twee uur zonnen en zwemmen, kwam het baasje even vragen of we in het hotel zaten (hij herkende me natuurlijk wel) en dat we dus eigenlijk 300D moesten betalen. 150 om aan het zwembad te liggen en 150 voor een cheque om wat te eten en drinken. We waren echter niet van plan om dit te betalen, want we zouden nog geen uur meer blijven. Toen zijn we maar opgestaan en hebben we nog even wat gedronken bij de zwembadbar. Eind goed, al goed.
In onze vakantie (over 2 weken!!) maken we er wel een keer een dagje hotel van..

’s Avonds was er een concert van een beroemde koraspeler (met de Kumateh-Band, als ik me niet vergis) in het hotel Senegambia. Daar zouden Joëlle en ik samen met Metsje, Saikou en Lamin naartoe gaan. Het zou om 21.00 uur beginnen, dus om op tijd te zijn hebben we met Metsje gegeten. Die nam ons mee naar een Duits restaurantje. Daar was het helaas stroomstoring, dus we konden heel lang op ons eten wachten. Waren we alsnog bijna te laat en moesten we haasten.

Aangekomen in het hotel, was het om 21.00 uur helemaal nog niet druk en ook nog niet begonnen. Oké, het begint om 21.00 Gambiaanse tijd… Dat werd dus wachten.

Had ik wel mooi nog even tijd om tussendoor mijn jarige vriendje te bellen (00.00 Nederlandse tijd!).

Uiteindelijk begon het concert om kwart over 12. Hij kon echt heel goed spelen, maar om 1.00 waren we het gewoon een beetje beu (terwijl het feest toen eigenlijk pas echt loskwam) en wilden we gezellig nog wat drinken.
We zijn bij Chossaan wat gaan drinken en daarna wilden we nog even gaan stappen in Aquarius, waar ook de Nederlandse jongens van Go for Africa waren. Het werd steeds gezelliger en we hebben het eigenlijk iets te laat gemaakt.


Dag 59 Palmbeach 27-03-2011

Erik Jarig! Nog een keertje gefeliciteerd! xx

Na een kort nachtje hadden we eigenlijk weinig zin om veel te doen, dus gingen we onze roes ‘uitslapen’ op de ligbedden van Palm Beach. Daar zijn de ligbedden namelijk gratis en dan hebben we de zee + een zwembad binnen handbereik! Echt super.

Naar het strand kwamen ook Jesper, Marc en later ook Rowin. Het was weer gezellig, ook al waren wij misschien iets minder spraakzaam.. We zijn om het af te sluiten een pizza gaan eten bij Paradiso.

Op het strand was een grote zeeschildpad aangespoeld! Waarschijnlijk is hij geraakt door een boot, want in zijn buik zat een hele scheur.


Dag 60 Stage 28-03-2011

Vandaag ging het ‘echte’ leven hier weer beginnen voor mij. De eerste dag stage na mijn vakantie en een weekend vol leuke dingen.

Op de stage ben ik meegelopen met Mr. Maari. De leraar Engels Grammatica. Deze week is het Revision, omdat volgende week de toetsen zijn. Hij had eigenlijk heel leuk een quiz voorbereid, met vragen die alle onderwerpen omvatten voor de toets.

Deze middag was Rowin er voor het laatst, dus zijn we een keer op maandagmiddag naar het strand geweest. Heel fijn dat de jongens dan onze taxichauffeurs zijn!


Dag 61 Stage 29-03-2011

Weer een ‘normale’, drukke dag.
Eerst stage. Ik heb een les S.E.S. van Mr. Samateh bijgewoond, waar ik wat heb bijgeleerd over de verschillende lokale Afrikaanse gerechten. Echt heel leuk!

Daarna hebben Joëlle en ik de was gedaan, eten gemaakt en ’s avonds konden we op internet, met dank aan de stick van Metsje!

En voor het slapen heb ik in bed op mn laptop een aflevering van Flikken Maastricht gekeken!


Dag 62 Dipdagje 30-03-2011

Vandaag werd ik niet al te vrolijk wakker, om het even zo te zeggen.
Had er eigenlijk allemaal weinig zin in.
Op stage werd het niet veel beter, want ik zag ook bij mij ineens overal materialen liggen om leerlingen mee te straffen en leerkrachten die leerlingen sloegen. Ik heb er niet al te veel aandacht aan besteed, want ik denk ook dat de leerkrachten van grade 5 het expres niet doen als ik in de buurt ben. Ga ik eens beter op letten, zodat ik ze er wel op kan aanspreken, of in ieder geval de Senior Master Colley!

Toen moest ik dus mijn eigen lesje muziek gaan geven.
Op zich ging dat nog best goed, al had ik meer in mijn gedachten dan ik heb kunnen doen.
Ik heb ze het lied aangeleerd en ze hebben het ook in canon gezongen.
Te weinig tijd was er voor de dans, laat staan canondansen!
Ook heb ik nog met ze proberen te evalueren en een leuk afsluitspelletje gedaan.


Nou, het verslag is weer bijgewerkt... Ik weet niet hoe het verder hier gaat met het internet enzo.. Dat is even afwachten, maar hopelijk tot vlug!

  • 30 Maart 2011 - 19:24

    Silvia Heijnen:

    Ha Heidi,
    Hier een berichtje van ook een tijdelijk-vriend-loos persoon. :) René is op weg naar Santiago. Je schrijft heel leuk! Ik miste je verslagen toen "onze" Erik bij je was, en ging er terecht van uit dat je je kostbare minuten niet achter de PC wilde doorbrengen.
    Wij leven hier met Erik en jou mee. En ik hoop morgen de foto's te kunnen zien. Hij was superenthousiast over hetgeen jullie meegemaakt hadden en vol respect voor jou!
    Graag tot je volgend verslag.
    Groet vanuit Heerle/Steenbergen

  • 30 Maart 2011 - 20:02

    Thea:

    Hoi Safi,
    wij zijn alweer gewend aan onze Nederlandse namen. We missen het mooie weer, het relaxte Gambiaanse leven en natuurlijk jou. Wat een mooie week hebben we gehad. Zoveel indrukken op een korte tijd. Het meeste indruk heeft wel het dagje Brikama gemaakt. Petje af voor de omstandigheden waarin jullie leven. Het bezoek aan jouw school was wel een hoogtepunt. Heerlijk om te horen hoe blij ze met jouw inbreng zijn. Ga zo door. Liefs Henry, Thea en Erik

  • 30 Maart 2011 - 20:03

    Joost En Christina:

    Hey Heidi, de meeste dingen uit je verslag hadden we al op foto en film gezien. Maar leuk om te lezen dat je ook zo van Erik (en de rest) hebt genoten. Nu nog 6 weekjes te gaan en wij kunnen ook weer van je aanwezigheid genieten. Nog ff volhouden, maar dat gaat jou wel lukken. groetjes joost en chris

  • 31 Maart 2011 - 12:36

    Klas 8b:

    Hallo Heidi, we hebben je ventje ook op bezoek gehad. Hij kwam op een middag ineens binnenwandelen door de openstaande buitendeur. Hij heeft zijn ervaringen verteld aan ons. Hij heeft de kaart afgegeven, we hebben hem op het prikbord gehangen en we hebben Erik gelijk gestrikt voor de n'8 van 8. Groeten van ons allemaal

  • 02 April 2011 - 18:21

    Antoinette:

    Hoi Heidi
    Henry en Thea hebben ons al in geuren en kleuren verteld wat voor grandioze week ze samen met Erik bij jou hebben gehad. Voor hun een week om nooit te vergeten.Ze zijn vol bewondering hoe je daar leeft en op school lesgeeft. Fijn dat het lesgeven ook zo gewaardeerd wordt. Dat Erik op het grote schoolplein mocht lesgeven was wel super bijzonder. Hij glundert er nog van...en de stof die je gekocht hebt is prachtig. Dat wordt een pronkstuk hoor. Maar ja na zo'n super week gaat ook het 'gewone' leven weer door. Een baaldag is dan echt wel te begrijpen. Gelukkig hadden de vakantiegangers ook nog wat dingen meegenomen zodat je je niet hoeft te vervelen 's avonds. Hartstikke leuk dat je ook nog een leuke kaart had meegegeven. Nou geniet nog van de tijd die je daar bent want je bent aan het aftellen dus het kan zomaar ineens snel gaan. Groetjes Peter, Antoinette en Wouter

  • 04 April 2011 - 17:27

    Emma Seesing:

    hoi juffrouw heidi,
    hoe is het weer daar is het leuke gambia?
    ik had even een vraagje hoe het met mijn vriendenboekje is het maakt niet uit hoe veel kinderen er in schrijven hoor.

    groetjes Emma Seesing groep 8b

  • 04 April 2011 - 18:29

    Diana Krebbekx:

    Hoi Heidi,
    Wij zijn helemaal op de hoogte hoe je het in Gambia hebt en doet.
    Thea en Henry hebben ons het een en andere verteld nou petje af hoe je het allemaal doet. Ze hebben er echt van genoten. Nog een paar weken en dan ben je weer terug in Steenbergen. Nog even volhouden, maar dat gaat jou wel lukken. Breng jij de zon vandaar mee???????
    Groetjes Fred-Diana-Ryco en Melroy

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Gambia, Banjul

Heidi

Actief sinds 29 Dec. 2010
Verslag gelezen: 400
Totaal aantal bezoekers 32138

Voorgaande reizen:

10 Januari 2015 - 24 Februari 2015

Cabin Crew voor CrewLink

28 Januari 2011 - 13 Mei 2011

Mijn reis naar Gambia

Landen bezocht: