Het leven in Gambia - Reisverslag uit Banjul, Gambia van Heidi Brattinga - WaarBenJij.nu Het leven in Gambia - Reisverslag uit Banjul, Gambia van Heidi Brattinga - WaarBenJij.nu

Het leven in Gambia

Door: heidi

Blijf op de hoogte en volg Heidi

18 Februari 2011 | Gambia, Banjul

Dag 15 Reflectiedag 11-02-2011

Vrijdag, reflectiedag met Aboubacarr en Metsje. Metsje was er om 11.00, de afgesproken tijd. Aboubacarr belde, want hij moest met spoed naar Farafenni en kon niet meer komen.
Reflectie met Metsje dus. Hierin bespreken we alles waar we tegenaan lopen, op persoonlijk gebied, op het gebied van stage en op het gebied van ons onderzoek. Ik vind het fijn dat er zo’n moment is en dat er iemand bij is die ons kan helpen.

Na ongeveer anderhalf uur reflectie zat het er wel weer op. Daarna mochten we de dongel van Metjse weer even gebruiken. Ik mocht van de meiden eerst, omdat het gisteren bij mij mislukte. Ik heb er toen gebruik van gemaakt door te mailen en even te MSNen met papa en Erik.
Toen mochten we de dongel van Metsje bij ons houden! Dat was meer dan welkom. Ik had last van mijn maag, dus ging op bed liggen en Joëlle kon lekker skypen. Fleur en Elsemiek wilden nog naar de markt, voor cadeaus voor Joëlle.

’s Avonds zouden we gaan stappen met Lamin (de taxichauffeur). Ik had nog steeds last van mijn maag, dus ik besloot om niet mee te gaan.
Toen was ik dus alleen ‘thuis’. Op zich vond ik het niet zo erg, want ik heb kunnen lezen, bellen en internetten. Ik vond het echt leuk om via MSN met opa en oma te praten en met Erik te cammen. Zo vergat ik weer even de steken in mijn maag!

De meiden kwamen rond 4 uur thuis. Toen lag ik al lekker te slapen.


Dag 16 Palma Rima, Kololi 12-02-2011

Vandaag zijn we naar het strand geweest. We hadden aan Metsje gevraagd wat een leuke plek was, waar we nog niet geweest waren. Het werd Palma Rima in Kololi. We zouden via de turntable reizen, vlakbij Metsje, en bij haar de dongel afgeven. Heel fijn, want Metsje weet precies wat de taxi’s zouden moeten kosten. Anders werden we flink afgezet!

Op het strand was het heerlijk. En heel warm, je moest echt af en toe het water in. Jammer dat je niet echt goed kunt zwemmen, want er zijn veel harde golven.
Metsje had gelijk, het was een lekker plekje om te liggen! Zelf kwam ze ook nog om 16.00. Eigenlijk werd het toen nog lekkerder om op het strand te liggen, maar wij moesten nog om boodschappen en gingen om 17.15 toch maar terug.

Op het strand heb je wel veel Gambianen die je spullen willen verkopen. Die moet je echt steeds duidelijk maken dat je het niet wilt. Vooral de verkopers van verse juice zijn volhouders!
Dat heb je toch in het toeristengebied…

’s Middags kreeg ik weer maagpijn. Echt heel irritant.
We aten spaghetti met kip (dat bleek vis te zijn, die helemaal verfijnd werd toen we hem erdoorheen roerden), spinazie, kruidenboter en knoflook.
Ik heb zoveel mogelijk vis eruit gehaald, maar dat was toch lastig! Wel fijn dat de meiden eerst vroegen of ik de saus er dan wel doorheen wilde…
Na de afwas ben ik eigenlijk meteen naar bed gegaan. Ik hoop dat de maagpijn helemaal weggaat!


Dag 17 Campfire at Palm Beach 13-02-2011

Zondag. Lekker niksen.

’s Avonds om 21.25 (afgesproken tijd: 21.00) kwam Lamin ons ophalen om naar het Campfire bij het Palm Beach Hotel te gaan.
Het was er niet echt druk, maar wel gezellig. We hadden ons voorbereid op de kou, maar die viel gelukkig hartstikke mee! We hebben er gezellig gezeten, gedanst en gedronken.

Om 23.30 was het kampvuur uit en gingen we nog naar een soort after-party (nu ben ik er dus wel eens geweest, Erik!). Het was heel gezellig, met Lamin, Saikoe (zeekoe), Osman en wat anderen. Alleen heel jammer dat er wat gerookt werd en dat we misselijk werden van die lucht!

Om 2.15 lagen we dan eindelijk in ons bed.


Dag 18 Valentijnsdag 14-02-2011

En om 6.45 ging de wekker weer.

Op de basisschool heb ik vandaag afspraken kunnen maken over hoe ik invulling ga geven aan mijn stage daar. Ik ga lesgeven in Engels, Writing Letters and Essay. In ieder geval de komende weken, samen met Mrs. Ceesay.
Deze week ga ik haar observeren en assisteren. Ook hoop ik wat met haar te kunnen bespreken, zodat ik wat van mijn ideeën kan inbrengen en volgende week echt les kan gaan geven!

Verder heb ik besproken dat Erik en zijn ouders op de stage mogen komen kijken! ‘Lovely!’

Vanavond met de meiden lekker film gekeken: ‘Valentines Day’!

Dag 19 Improviseren! 15-02-2011

Het rooster (voor Engels) op de basisschool is ongeveer zo:
8.30 Verzamelen (op maandag en vrijdag komt de hele school bij elkaar voor een opening), naar de klassen.
09.00 Les 1
Daarna ieder uur een les, met een pauze van 30 minuten om 11.30.
Vandaag om 09.00 nog geen Mrs.Ceesay. Ik mocht dus meteen voor haar invallen en de les overnemen..! WAT MOET IK DOEN??
Gewoon aan een leerling vragen wat ze vorige les hebben gedaan, in hun boek kijken wat ze dan nu zouden moeten doen en gáán. Nou dat deed ik dus.
Om 09.38 was ze er dan. Ze vond mijn les heel goed (ahum.. ik niet, als het in NL zou zijn. Hier ben ik zeer tevreden).
Daarna heeft zij zelf nog lesgegeven, zodat ik kon observeren. Ik heb ook nog een les gegeven en meneer Colley heeft me de computers op school laten zien. Het zijn er 2 en wij mogen er gebruik van maken. Printen en scannen kan ook, maar ik zag nou nergens papier liggen…
(Kunnen wij ons niet voorstellen, het is een hele grote school met meer dan 2000 leerlingen en er zijn maar 2 computers.)
De school is zelfs nog heel gelukkig, want in de periode dat wij er zijn krijgen ze nog een aantal computers bij. Meteen weer een extra doel hier in de stage: De leerkrachten leren omgaan met computers.

Tijdens een van de lessen heb ik in het ‘klassenboek’ gekeken. Daar stonden alle leerlingen in met daarbij hun gegevens en een absentielijst. Ik was heel nieuwsgierig naar de leeftijden van de kinderen, omdat ik dacht dat er grote leeftijdsverschillen in een klas waren. Ik had gelijk: de jongste in die klas was 10 en de oudste was 19!
Dat scheelt dus echt heel veel en een aantal kinderen die ik lesgeef zijn even oud als ik!
Er is wel een verklaring voor: het komt doordat de kinderen in Gambia naar school gaan, wanneer er geld voor is. De ene is dus 5 als hij voor de eerste keer naar school gaat en een ander is al 10, of ouder.

Op het eind ben ik nog erg geschrokken, want Mrs. Mendy gaf een leerling straf die in de klas had gevochten. Ze sloeg hem (meer dan eens!) en riep heel hard. Ik probeerde het te negeren en op de terugweg mijn hart bij Joëlle te luchten. Het raakt me toch dieper dan ik wilde, want ik wist dat het hier kon gebeuren al is het niet toegestaan. Ga het echt nog wel even aankaarten!


Dag 20 Verjaardag Joëlle 16-02-2011

Joëlle werd 21 jaar, en dat hebben we gevierd!

’s Morgens hebben we ballonnen opgeblazen (heel jammer dat er eentje klapte toen ik hem opblies, daardoor had ze het een beetje in de gaten) en opgehangen. We hebben een eitje gebakken en Joëlle kreeg ontbijt op bed. Dat is hier niet zo handig, omdat je opgesloten in je klamboe zit, dus namen we Joëlle en haar ontbijt toch mee naar de woonkamer om samen te ontbijten.
We hadden natuurlijk ook nog cadeautjes voor haar in petto!

’s Middags gingen we weer lekker naar het strand (het was echt heel heet) en we konden douchen bij Metsje. Daarna gingen we lekker uit eten bij ‘Timeless’. We hebben echt hard gelachen!


Dag 21 Blegh 17-02-2011

Vannacht werd ik heel misselijk wakker en moest ik overgeven.
Gelukkig is het bij 1 keer gebleven en gaat het nu iets beter. Ik ben vanmorgen wel in bed blijven liggen en heb de rest van de dag heel weinig gedaan.


Antwoorden op jullie vragen:
- De Lower Basic School is de basisschool. Grade 1 is bij ons ongeveer groep 3. Ik loop mijn stage in grade 5. Het is alleen iets anders, want kinderen gaan hier naar school, als er geld voor is. In een klas heb je dus veel leeftijdsverschillen.
De lessen over Karl Marx e.d. zijn de lessen die ik zelf volg op de Gambia College. Dat is de Pabo in Gambia, dus eigen niveau.
- Mijn Selmer is helaas niet meegegaan. Hij paste niet meer in de koffer... Mis het wel ontzettend!!
- Thijs, bedankt voor de links!

  • 18 Februari 2011 - 08:27

    Giovanni:

    Nou, wij (ik in ieder geval) missen jouw Selmer ook heel erg =(

    En jou ook natuurlijk.. =P
    Ik hoop dat het snel beter zal gaan met je maag, want dit schiet niet zo op! Ik zie weer uit naar je volgende verslag =)

  • 18 Februari 2011 - 08:52

    Eline!:

    Hee Heidi

    Wat balen dat je zoveel last van je maag hebt! Die moet vast even wennen aan al het rijst met vis dat je binnenkrijgt!! Verder zou ik ook heel erg graag lekker aan het strand willen liggen, maar dat zit er hier in Nederland niet echt in:P haha!!
    Heel veel succes verder en beterschap!

    xxxx

  • 18 Februari 2011 - 09:30

    Hans:

    Hoi Heidi, van je vader mag ik niet meer reageren, hij denkt dat ik de hele dag alleen maar naar mijn beeldscherm zit te koekeloeren.
    Maar van Erik mag ik wel, heb hem net gesproken, hij is hier op het bedrijf bezig. Ik heb hem bemoedigend toegesproken, hij telt af.
    Groetjes, Hans

  • 18 Februari 2011 - 10:54

    Mama:

    hoi meissie, dat was dus weer een latertje gisteravond! blij je zolang online bent geweest!! ik heb het goedkope nr, gevonden, misschien ook nuttig ls ik het noteer voor andere "fans"van je! 0900 5050257 wachten op de welkomsboodschap dan volledig nr 002209095257 afsluiten met # en voila hopen dat Safi er is....Succes en fijn weekend!!

  • 18 Februari 2011 - 12:12

    Opa & Oma Schouteren:

    Lieve Heidi, wat 'n verslag alweer,heel
    vervelend (die maagpijn)maar we horen ook dat het goed gaat,en je er plezier hebt ! gelukkig maar.en van via Erik horen wij ook van jou hoor,we vinden het fijn veel goede berichten te horen ,ga zo door en...geniet ervan! liefs en groetjes
    Opa en Oma schouteren.

  • 18 Februari 2011 - 13:43

    Antoinette:

    Hoi Heidi

    Da's echt flink balen van die maagpijn. Hoop maar dat het niet weer terug komt. Het is echt heel erg super dat je hebt kunnen regelen dat Erik, Henry en Thea op school mogen komen kijken. Ik weet zeker dat zij daar erg naar uit kijken. Het is leuk om te lezen dat je staat te popelen om zelf les te gaan geven en jouw kennis over te dragen aan de leraren daar. Gelukkig heb je daar nog voldoende tijd voor. In nederland komt zo af en toe het zonnetje ook door en hebben we ook al even buiten kunnen zitten, wel met onze dikke trui aan hoor!
    Groetjes weer en een fijn weekend

  • 19 Februari 2011 - 13:18

    Jilke:

    Leuk dat er nog een verjaardag tussen is gekomen, dan hebben jullie even iets anders aan het hoofd :) heel lief dat jullie cadeautjes hebben meegenomen. Dat is ook wel leuk voor haar. Maar die buikpijn klinkt echt niet goed :( gaat het voor de rest wel goed toch? je verhalen zijn in ieder geval heel positief en dat is fijn. je hebt echt al heeeeel veel geleerd volgens mij. Succes daar :)x

  • 20 Februari 2011 - 10:50

    Dennis:

    Hoi Heidi,

    Leuk om te lezen dat het goed met je gaat. Wat een belevenissen!

    Afgelopen vrijdag hebben we een geslaagd (al zeggen we het zelf) TWN-bal gehad.

    Veel plezier en wij blijven je volgen.

    Groetjes,
    Dennis & Ilja

  • 20 Februari 2011 - 20:54

    Henriëtte:

    Wat een verhaal... ik ben meteen weer op de hoogte wat jullie eerste week in de stageschool betreft. En alles wat jullie daarbuiten hebben ondernomen. Een gevarieerde week was het wel. Hoe is het nu met je maag? Hopelijk beter.

    Succes morgen weer en ik ga jullie weekverslagen morgen bekijken.

    Groeten,
    Henriëtte

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Gambia, Banjul

Heidi

Actief sinds 29 Dec. 2010
Verslag gelezen: 451
Totaal aantal bezoekers 32127

Voorgaande reizen:

10 Januari 2015 - 24 Februari 2015

Cabin Crew voor CrewLink

28 Januari 2011 - 13 Mei 2011

Mijn reis naar Gambia

Landen bezocht: