De eerste dagen in Gambia - Reisverslag uit Banjul, Gambia van Heidi Brattinga - WaarBenJij.nu De eerste dagen in Gambia - Reisverslag uit Banjul, Gambia van Heidi Brattinga - WaarBenJij.nu

De eerste dagen in Gambia

Door: heidi

Blijf op de hoogte en volg Heidi

01 Februari 2011 | Gambia, Banjul

Dag 1 Vliegen en landen 28-01-2011

We (Mama, Thea, Erik en ik) vertrokken 28 januari om 9.55 richting Schiphol, na afscheid genomen te hebben van papa, Jilke, Marjon en Henry.
Om 11.15 waren we er en om 11.30 zaten we bij Pronto om een hapje te eten.
Ook de andere meiden arriveerden en om 12.30 waren we compleet en konden we inchecken.

Eenmaal aan de beurt bleek dat het nog wel even zou duren voordat we konden vertrekken: 2 koffers waren te zwaar volgens de ARBO en moesten worden overgeladen. Ook was er een groot misverstand over het visum. Gelukkig waren we nog net op tijd om door de douane heen te gaan.
Zo was er weinig tijd om echt afscheid te nemen, helaas.

In het vliegtuig kregen we regelmatig drinken en een maaltijd aangeboden, hele goede service! En een lekkere rodekoolschotel..

Op het vliegveld in Gambia hadden we het WARM!! We moesten eerst onze gegevens invullen en kregen het visum, zoals in de eerste instantie verteld was. Alle ophef op Schiphol was dus voor niets en nu moeten we nog extra onze vlucht op de originele datum terug te boeken. Bedankt, service Air.
De koffers moesten nog eens door een douane en daarna ontmoetten we Aboubacarr.

Aankomst Gambia College.
Het was al vrij donker toen we om 21.00 aankwamen in ons appartementje. We schrokken er eigenlijk van hoe primitief en vies het eruit zag! Je wilt het kookstel niet zien… Of het gat in het raam van de voordeur…
Wel kregen we een maaltijd aangeboden om 22.00 (er lagen frietjes bij!) en hebben we onze koffers nog uit kunnen pakken. Helaas bleek mijn Nederlandse Simkaartje van T-mobile niet te werken in het verre Gambia, dus was ik even overstuur.
Daarna toch nog in slaap gevallen.

Dag 2 De grote schoonmaak en van hot naar her 29-01-2011

De wekker stond op 09.00, maar we waren allemaal eerder wakker. Omdat het in Gambia iedere laatste zaterdag van de maand Cleaning Day is, besloten wij om ons appartement een flinke schoonmaakbeurt te geven. Dat was ECHT nodig! Gelukkig ziet het appartement er nu wel iets beter en leefbaarder uit.

Om 11.00 kwam Aboubacarr ons ophalen.
Eerst hebben we bij hem thuis TV gekeken (!) , omdat we moesten wachten tot het 13.00 was, want dan mag je iets anders doen dan de schoonmaak. Wij dachten aan lunch… Maar nee hoor! Met de lege maag in de warmte op stap…
We zijn gaan ‘shoppen’ in Serekunda. Daar hebben we geld gewisseld en een simkaartje gehaald. Wat een avontuur was dat trouwens, om met een vol busje Gambianen een eind te reizen. Heel apart, en wennen!

Om 16.00 kwamen we weer ‘thuis’ en kregen we onze lunch! Die rijst was erg gekruid, maar lekker!! Jammer dat de vissenkop erop lag, maar van de groenten en de rijst heb ik echt kunnen smullen.
Daarna kwam Metsje. Ze vond dat we al goed bezig waren om hier ons thuis te maken. Ze hielp nog even met de grote schoonmaak verder. Toen nam ze ons mee naar het strand bij Palm Beach en gingen we uit eten bij Ali Baba. Je merkt gelijk dat je in een toeristengebied bent. We hebben wel een lokaal gerecht gegeten. Domoda, met groenten en rijst. Het lijkt erg op onze saté, dus dat was ook erg lekker.
Na het eten gingen we dansen! Het was een feestje samen met ‘Zeekoe’, ‘Djumbo’ en ‘Lamin’.

Bij thuiskomst: KAKKERLAKKEN!

Dag 3 Beach-Time! 30-01-2011

Vanmorgen weer voor de wekker wakker, dus samen met Elsemiek nog wat schoongemaakt.
Gisteren had Lamin broodjes voor ons gehaald voor ons ontbijt. Het waren lekkere broodjes; een croissantje met room, een broodje met aan de buitenkant chocolade en een soort koffiekoek met krenten.

Om 11.00 stond Aboubacarr weer bij ons binnen. We gingen naar het strand om te zonnen en te zwemmen! Voor de college liet hij ons even alleen, zodat hij een bustaxi kon regelen waar nog 5 plaatsen vrij waren. Wij gingen toen op een bankje in de schaduw zitten wachten en hebben we kennis gemaakt met een Gambiaan uit Spanje en met nog een ‘Zeekoe’ die op de college werkt met ICT. Toen in een volle taxi richting het strand. We moesten ook overstappen en even leken we opgesplitst te worden, maar dat hoefde gelukkig niet en konden we samen met de taxi van Lamin naar het strand. Het was het strand vlakbij het ‘Lemon Creek’. Je moest opletten of er een blauwe vlag was of een rode, want dan wist je of je er kunt zwemmen (blauw is goed!).

We waren zo blij dat we konden zwemmen, dat we het water in renden. Heel hard. En toen viel Fleur, en toen viel ik erachteraan! Heel hard. Nu hebben we een kapotte knie.. Maar dat geneest snel hoor!

Aan het zwemmen en het zonnen kwam helaas rond 4 uur een eind. We zijn toen met Aboubacarr naar de vismarkt geweest. Heel apart, de vis komt zo uit de zee en wordt verkocht. Er waren ook veel schooikinderen, die heel erg achter ons aan bleven lopen. ‘Gewoon doorlopen’. Daarna weer met de bustaxi terug naar huis en om 17.00 kwam onze lunch! Rijst… met vis… Het komt nu al mn neus uit!

Toch weer lekker opgegeten en aan het kleren wassen gegaan.
’s Avonds laat kwam ons diner. Ze hadden er gelukkig rekening mee gehouden dat we ’s avonds zo laat niet zo hongerig meer zijn, dus hadden ze een kleine schaal met uien, aardappeltjes, groenten en vlees met brood gemaakt.

Dag 4 Kennis maken met Gambia College en de Brikama Market. 31-01-2011

Vanmorgen kwam Aboubacarr ons ophalen om ons mee te nemen naar zijn kantoor. Daar hebben we gepraat over onze leerdoelen en verwachtingen. Ook hebben we besproken wat we hier zoal gaan doen. Zo gaan we lesgeven in tweetallen, zodat er 2 basisscholen kunnen ‘profiteren’ van onze inbreng. Morgen gaan we de basisscholen bekijken, samen met Aboubacarr en Metsje.
Verder gaan we 3 vakken volgen op de Gambia College; Gender, Population and Family Life, Education and Professional Studies.

Na het gesprek gingen we naar de directrice van de college, Madame Nadow. Het was een hele vriendelijke vrouw.

Daarna mochten we, heel fijn, gebruik maken van de computers met internet.
We ‘kregen’ de dongel van Aboubacarr, zodat we nu ook in onze kamer op internet kunnen. Van 22.00 tot 07.00 kunnen we er gratis gebruik van maken! We hebben dus afgesproken dat we om de beurt een avond achter het internet gaan, dus eens in de vier dagen kan ik het verslag op internet bijwerken of emailen!

We kregen vandaag onze lunch in de Dining Room van de college. We aten kipnuggets met friet, en speciaal voor mij zonder kipnuggets! De frieten waren erg lekker, weer eens wat anders dan rijst!

Daarna gingen we naar de markt in Brikama. Wat grooot! Overal stonden ‘kraampjes’ en je kon overal weer tussendoor. Ook hier hadden we schooikinderen achter ons aanlopen.
Er zaten heel veel vliegen en het stonk! Behalve bij de kruiden, die roken lekker. Het was er ook heel druk.

Ervaringen:
In Gambia zijn er geiten (wel een stuk magerder dan bij ons) die gewoon overal lopen, ook over de weg.
Er zijn echt vrouwen die met grote zakken/ spullen op hun hoofd lopen, zonder daar hun handen bij te gebruiken!
De deuren in de bushtaxi’s zitten met touwtjes vast. Uit het raam hangt een jongen die roept waar we heengaan en die het betalen regelt.

• 01 Februari 2011 - 12:48

Mama:

Wat een avontuur eej meissie...Ik ben keitrots op je hoor! Gaat het al wat beter met je knie? goed ontsmetten daar eej!! Weet je al wat voor dag/nacht jij de Dongel tot je beschikking hebt? Enne, honger en snoeplust kan je daar wel invullen met de zoete koeken en rijst....zelfs friet! Ga ervoor meissie!!! een hele dikke kuzzzzz mam

• 01 Februari 2011 - 13:12

Hans:

Ha ha, geweldig!
    Wat een pracht verslag, ik zou je daar wel eens willen zien! Als ik het zo lees dan doe je het ( met je collega's ) geweldig! Ga zo door!
    Knuffel: Hans

• 01 Februari 2011 - 14:45

GIovanni:

Ik ben blij te horen dat je goed ben aangekomen en je het toch naar alle redelijkheid goed maakt!

Het is leuk om te lezen hoe je je moet aanpassen in deze vreemde wereld! Maar jullie komen er vast uit, dat weet ik zeker!

Xxx Giovanni

• 01 Februari 2011 - 15:46

Loes:

Heee Heidi,

fijn om te horen dat jullie toch nog goed zijn aangekomen en nu alles goed met jullie gaat!
    hahaha, heeft fleur de dongel nog niet gehad? omdat die nog niets op haar waarbenjij.nu heeft gezet:P

erg leuk om alles te lezen!!:D
    doe de rest de groetjes!

xx Loes

• 01 Februari 2011 - 17:25

Eline:

Aaah Heidi!! Wat leuk om alles zo te lezen! Balen van je simkaart zeg, maar nu kun je lekker goedkoop bellen vanuit Gambia!! Wat fijn dat het eten ook nog te doen is en ik denk dat je na Gambia inderdaad geen bord met rijst meer kan zien!! Tot horens!!

xxx

• 01 Februari 2011 - 17:54

Netty (ma Van Joell:

leuke verhalen van jullie allemaal,ik denk dat jullie over 4 weken hele goede reisleidsters voor ons kunnen zijn.
    veel plezier voor jullie allemaal

• 01 Februari 2011 - 18:29

Antionette:

Ha Heidi
    Ben blij dat alles wat met de vlucht heen maar ook terug te maken heeft goed is afgelopen en dat je mobieltje het weer doet, want dat was effe stressen. Wat een ervaringen al op zo'n korte tijd, da's wat anders dan met de lift naar een top van de berg. Maar ik weet zeker dat deze tijd voor jullie ook weer een hoogtepunt wordt. Morgen voor het eerst naar het schooltje....... we zijn benieuwd naar je verslag. Heidi en meiden laat snel weer wat van jullie horen. groetjes P-A-W ploeg

• 01 Februari 2011 - 18:34

Pa En Ma Fleur:

Hallo Heidi We hebben met plezier je verslag gelezen. Ze hebben daar lekkere broodjes dus jullie zullen niet van de honger omkomen. Veel plezier Groetjes

• 01 Februari 2011 - 18:59

Mariska:

Hoi Heidi!!!

Wat leuk om ook jouw verslag te lezen!
    Wat een ervaringen doen jullie daar op zeg, echt heel leuk!
    Even paniek om de simkaart, wat natuurlijk niet al te gek is.
    Je zit daar al ver van de bewoonde wereld en dan ook nog geen contact kunnen hebben,, dat is even raar.
    Gelukkig is alles nu opgelost en heb je een simkaartje uit Gambia.
    Geniet er lekker van en ik verheug me op jullie volgende verslag!

Liefs xxxx

• 01 Februari 2011 - 20:52

Zusje:

Echt heel leuk om je verhalen te horen. Wel jammer dat het niet helemaal ging hoe je je hebt voorgesteld, maar dat maakt het alleen maar een uitdaging :)
    Een vissekop op de rijst, jakkes :P Dat heb jij weer. Kom je wel aan genoeg eten enzo aangezien je geen vlees eet?
    Wie zijn ‘Zeekoe’, ‘Djumbo’ en ‘Lamin’?
    Ik ben trots op je, spannend allemaal joh. Hier is alles goed, heb zelfs die toets gehaald met de latijnse woorden en mijn assessment. En de rijles heb ik ook overleefd.
    Die schooikinderen lijken me wel griezelig. Maar inderdaad gewoon doorlopen en niet aan denken.
    Hoe was het strand? We denken allemaal aan je! Succes schattebout! <3

• 03 Februari 2011 - 09:28

Groep 8b:

Hallo juf Heidi,

We hebben je verslag gelezen. Hoe is het inmiddels met de kakkerlakken? Heb je al vragen van ons kunnen stellen?

Groetjes van ons allemaal

• 04 Februari 2011 - 15:31

Youri:

heel leuk reisverslag juf heidi ik hoop dat je ook nog wat anders op je bordje krijg iets uti nederland zoniet succes met de kakkerlakken en ik hoop dat de kinderen in gambia het goed zullen hebben.

GROETJES YOURI je leerling