Schoolervaringen - Reisverslag uit Banjul, Gambia van Heidi Brattinga - WaarBenJij.nu Schoolervaringen - Reisverslag uit Banjul, Gambia van Heidi Brattinga - WaarBenJij.nu

Schoolervaringen

Door: heidi

Blijf op de hoogte en volg Heidi

11 Februari 2011 | Gambia, Banjul

Dag 13 Tweede stagedag 09-02-2011

Deze ochtend moesten we zelf naar de basisschool.
Samen met Joëlle ben ik met de bushtaxi en een stuk gelopen om 8.16 op de basisschool gekomen. Dit was een goede tijd, want ze startten om 8.30. Maar dan zijn de leraren er meestal nog niet!
Die komen vaak later (te laat!) Dit keer was het schoolhoofd er wel, daar zijn we bij gaan zitten.

De Senior Master van grade 5 zou vandaag pas om 10.00 komen, dus ik wist niet goed wat ik moest gaan doen. Ik ben tot de pauze van 11.30 met mister Susso meegeweest en heb aandachtig naar zijn rekenlessen gekeken.
De Senior Master was er na de pauze nog niet! Ik heb toen bij andere leerkrachten naar hun lessen gekeken, omdat ik daar toch heel nieuwsgierig naar ben en er valt altijd wat van te leren. Ik heb science en engels gezien.

De lessen vielen mij nog niet heel erg tegen dit keer.
Eerst was er een terugblik op de vorige les, toen een uitleg en de opdrachten. Best een goede opbouw dus. Bij de opdrachten werkt ieder voor zich (er wordt wel wat afgekletst, maar dat hangt ook weer van de leerkracht af) en klaar is wel gewoon klaar. Dan is er niets te doen en moet je wachten tot iedereen klaar is. Daarna worden de opdrachten nog klassikaal nagekeken.

Ik heb ook een nieuwe vriendin erbij: Mrs. Mendy. Het is een hele lieve, vrolijke lerares Engels. Ze begroette me met een dikke knuffel, tijdens haar les (engels) was de zin ‘My new friend is Safi’ en ze nam ook weer afscheid met een dikke knuffel.

Toen we bijna weg waren, kwam Mister Koellie (de Senior Master) me achterna. Ik zei dat ik nog naar hem had gezocht, maar dat we maandag even zouden praten om afspraken te maken voor het hoe en wat tijdens mijn stage. Ook weer geregeld.

De terugweg hebben Joëlle en ik helemaal gelopen, omdat we nog over de markt wilden voor het avondeten.

’s Middags hebben we het rooster van de lessen op de college opgehaald.
De lessen duren hier 2 uur!

En ’s avonds hebben we heerlijk gerelaxt met een filmpje (de gelukkige huisvrouw) en paprika chips!!!


Dag 14 Les op de College 10-02-2011

Joost, jij was het eerste waar ik aan dacht toen ik wakker werd! Gefeliciteerd!!
Ook voor Chris.

09.00 - 11.00 E.P.S.
Dit ging over de theorieën van Karl Marx en Marx Weber.
Waar het allemaal om draaide was dat je eerst de normen en waarden van mensen moet kennen, voordat je kunt begrijpen waar bepaald gedrag vandaan komt.
Eigenlijk was het gewoon een lange, saaie les. Het Engels is hier ook zo moeilijk te verstaan, want ze spreken alles anders uit en leggen de klemtoon anders.

11.00 – 13.00 Geen Les
Een tussenuur. Joëlle en ik hebben de was gedaan en knakworst warm gemaakt.
Elsemiek en Fleur zijn naar de markt geweest (en hebben daar cadeautjes voor Joëlle gekocht!).

13.00 – 15.00 Gender
Dit was een les van Madame Nadow (het schoolhoofd).
Het gaat om de positie van mannen t.o.v. vrouwen en andersom. We hebben het gehad over de ‘issues of gender’ die je tegenwoordig tegenkomt op de Lower Basic Schools in Gambia.
Er ontstond nog een hele discussie over seksueel misbruik, want de mannen vonden dat sommige vrouwen seksueel misbruik pleegden door het dragen van te verleidelijke kleding. Gelukkig heeft Madame Nadow al een beetje van onze Westerse ideeën en ging ze hier tegenin. Wij voelden ons een beetje opgelaten…..
Maar dit was wel echt interessant, ook voor ons!

15.00 – 17.00 S.E.S.
We hadden te horen gekregen dat de docent niet op school was, dus we hadden lekker vrij!

Toen hebben we thuis nog aan ons onderzoek kunnen werken.
En toen balen dat ik niet meer op internet kon 's avonds....
Even uitzoeken waar dat aan lag!

Antwoorden op jullie vragen:
- De gekko hebben we eigenlijk niet meer gezien… Nog wel kakkerlakken, die we proberen te verdrijven.
- Emma, ik vind het heel spijtig, maar ik ben je vriendenboekje dus vergeten. Hij ligt nog klaar op mijn bed denk ik… Ik zorg ervoor dat ik het goed maak met je ;) Beloofd.
- Als de krokodil genoeg eten heeft gehad en je maakt het niet te gek, dan kun je hem gewoon aanraken, zonder je hand kwijt te raken!

  • 11 Februari 2011 - 13:40

    Ingeborg:

    Hee, meis...

    Een paar dagen geleden heb ik je hele waarbenjijnu bijgelezen en zit er nu gelijk op als ik bericht van een update krijg! Superleuk om te lezen!

    Echt heul spannend wat je nu allemaal meemaakt. Ik kreeg gelijk kippenvel door je typsels van al die beestjes in jullie huis, baaaaah. Ik vind je een bikkel! Ik kan me sowieso niet zo goed voorstellen hoe het is om ZO ver van je vertrouwde thuisje te zijn.

    Las ik dat Erik ook nog een weekje bij je komt? Gezellig, daar kijk je vast naar uit.

    Veel plezier en... Leer ze?!

    XxxX,

    Ingeborg

  • 11 Februari 2011 - 13:48

    Hans:

    Heidi, leg me eens uit welk niveau de klassen zijn. ( Lower Basic? )
    Marx en Weber zijn toch niet direct aansprekende onderwerpen. Ook "de issues of gender" en dan toegespitst op sexueel misbruik is stevig lijkt me zo. Groetjes Hans

  • 11 Februari 2011 - 17:21

    Carola:

    Hee Heidi!
    ik dacht ik zal eens eventjes kijken hoe het gaat, maar wat een verhalen allemaal!
    Heb je je saxofoon meegenomen of niet? haha.
    Ik hoop dat je het ontzettend naar je zin hebt. Als ik al die verhalen zo lees zou ik er zelf bijna naartoe willen. Alleen die kakkerlakken en spinnen lijken me niks!
    Heel veel succes en vooral heeeeeel veel plezier daar!
    liefsss

  • 11 Februari 2011 - 17:55

    Antoinette:

    Hoi Heidi,

    Weer een heleboel ervaringen rijker. Wanneer mag je zelf les gaan geven? Als alle leraren zoveel te laat zijn hoe zit het dan met de leerlingen. Volgens mij heb je aan het eind van iedere dag nog wel iets van wat ik vandaag weer meegemaakt heb, dat gaat in nederland toch echt wel anders.
    Lieve groetjes p-a-w ploeg

  • 11 Februari 2011 - 19:19

    Thea:

    Ha die Heidi, gelukkig weer snel je verslag bijgewerkt. Het was inderdaad balen dat internet het gisteravond niet deed. Erik en jij hadden je er zo op verheugd, maar vandaag wel contact via smsn. Dat maakte het weer goed. Hoe is het met de warmte? Is het een beetje uit te houden? Voor jou is het niet snel te warm denk ik. Geniet van het vrije weekend, groetjes Henry en Thea xxx

  • 13 Februari 2011 - 09:37

    Joost En Christina:

    Hoi Heidi.
    Wat lief dat je gelijk aan me dacht dat ik jarig was!!! We volgen nog steeds al je verhalen, en het is echt heel leuk om elke keer weer te lezen. We liepen wel een paar dagen achter, maar dat hebben we weer ingehaald. En we krijgen natuurlijk van Erik telkens alle updates door :)
    Ik hoorde ook dat je met Erik op msn had gesproken en elkaar had kunnen zien via de cam. Dat zal jullie wel goed doen.

    We vinden het leuk om te lezen dat je het daar zo naar je zin hebt. Dat doet ons goed.

    Hele dikke kus, Joost en Chris

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Gambia, Banjul

Heidi

Actief sinds 29 Dec. 2010
Verslag gelezen: 253
Totaal aantal bezoekers 32088

Voorgaande reizen:

10 Januari 2015 - 24 Februari 2015

Cabin Crew voor CrewLink

28 Januari 2011 - 13 Mei 2011

Mijn reis naar Gambia

Landen bezocht: