Verslag van twee weken in Gambia - Reisverslag uit Banjul, Gambia van Heidi Brattinga - WaarBenJij.nu Verslag van twee weken in Gambia - Reisverslag uit Banjul, Gambia van Heidi Brattinga - WaarBenJij.nu

Verslag van twee weken in Gambia

Door: heidi

Blijf op de hoogte en volg Heidi

09 Maart 2011 | Gambia, Banjul

Dag 28 Les volgen op de college 24-02-2011

Vandaag hebben we weer les gehad op de College. Eerste uur EPS ging over wie en wat er allemaal belangrijk is bij de opvoeding van kinderen. Daarna tussenuur, tijd voor een lekker gebakken eitje. Toen gender, waar het weer een interessant gesprek was over het ‘veilig’ vrijen, zonder zwanger te worden. En Joëlle en ik hebben ook erg gelachen om een jongen, die het heel grappig vond dat wij pas op 25 jarige leeftijd (gemiddeld) trouwen en kinderen krijgen en ook maar 2 kinderen. Hier is dat dus heel gek. Sommige vrouwen (vooral degenen die niet naar school gaan) trouwen al op hun 15e en krijgen hun eerste kind op hun 16e. Daarna volgen er nog een stuk of 4-5. En een man heeft vaak ook meerdere vrouwen, waardoor een man soms wel 20 kinderen heeft!

We zijn er ook achter gekomen dat ons laatste uur op donderdag (S.E.S.) nooit doorgaat, omdat de klas het al 4 uur per week heeft. Vinden wij echt heeel erg… !

’s Avonds konden we gebruik maken van het internet op de College. Voortaan kunnen we steeds wat regelen met de sleutel van het computerlokaal, zodat wij daar op internet kunnen in de avonduren. Dan is het er niet zo druk en het internet niet zo traag. Heel fijn!


Dag 29 Reflectiedag 25-02-2011

Eerst de groepsreflectie met Metsje. Alles oké, volgende week starten we met de interviews en observaties op onze stagescholen!
Daarna weer lekker naar het strand bij Lemon Creek geweest. Het was heerlijk en het werd steeds lekkerder en we wilden niet naar huis, met als gevolg dat we pas om 20.30 ons avondeten op tafel hadden staan. We hadden honger! Er bleef dan ook helemaal niets van over.

En na het eten bijna gelijk naar bed!


Dag 30 Ladies Night 26-02-2011

Vandaag was het de laatste zaterdag van de maand = National Cleaning Day, (zoals onze eerste zaterdag in Gambia). We baalden er eerst een beetje van, want we wilden lekker op tijd naar het strand. Nu konden we pas om 13.00 vertrekken, want eerder mocht er geen verkeer rijden. Dus hebben we ons schema omgegooid en hebben we eerst schoongemaakt (wat eigenlijk voor zondag op het rooster stond). Daarna naar Palma Rima samen met Lamin van de overkant.

Hier gingen we wel op tijd terug, want Elsemiek en Fleur wilden nog gaan stappen.
Joëlle en ik hadden meer zin in een Ladies Night, met een filmpje, roseetje en een zak chips.

We aten Portugese Spaghetti, een overheerlijk gerecht van Elsemiek. Daarna kon de pret beginnen.
Els en Fleur gingen stappen, wij bleven thuis.

We hadden een niet al te vrolijke film uitgekozen (niet opzettelijk): Wit Licht. Voor wie het niet kent: Het is een film over de kindsoldaten in Afrika. Wat wij vooral heel bijzonder vonden was dat we nu gewoon zoveel dingen van hier herkennen. De manier waarop de mensen leven, met de jerrycans, het eten stampen, omgang met familie… Het zit ook in de film!
We vonden alleen het verhaal wel heel schokkend en we zijn blij dat het hier niet zo is. Wel een heel mooie film.
Daarna hebben we nog lekker zitten kletsen en toen we bijna omvielen zijn we gaan slapen.


Dag 31 Shoppen! 27-02-2011

Lieverd, al vijf jaar samen op de dag van vandaag! Ik hou van je!!

Weet je wat hier nou ook zo fijn is… Dat zondag een heel gewone dag is. Alles is gewoon open en je kunt overal naartoe! Joëlle en ik zijn dus lekker gaan shoppen in Brikama.
Ik kwam thuis met een nieuw shirtje (175 D = 4,60 euro), jurkje (250 D = 6,58 euro) en slippers (35 D = 0,92 euro). Bij elkaar opgeteld 460 D = 12,10 euro!
’s Middags hadden we bezoek van mister Jaiteh, een leraar op de school van Elsemiek en Fleur en ’s avonds zijn we op tijd naar bed gegaan, want morgen is weer een stagedag!


Dag 32, 33, 34 Stage 28-02-2011 t/m 02-03-2011

Deze dagen weer stage gelopen.
Maandag heb ik een aantal kinderen kunnen ‘interviewen’, zodat ik meer over de manier van leven hier te weten kom. Natuurlijk neem ik de interviews mee naar Nederland, zodat de kinderen in groep 8b ze kunnen zien als ik terugkom.

Dinsdag heb ik lessen S.E.S. van mister Samateh bijgewoond. Dit was heel interessant, want dat gaat over de cultuur en de geschiedenis van Gambia. Zo leerde ik als juf nog wat bij op de basisschool!

Woensdag heb ik dan mijn eigen ding kunnen doen. Volgens mijn eigen rooster heb ik 4 klassen les gegeven in gedichten schrijven. Je merkt gewoon dat de kinderen dat hier helemaal niet gewend zijn. Het was heel moeilijk voor mij om uit te leggen wat ik uiteindelijk van ze wilde hebben. Heel veel schreven klakkeloos de informatie over van het bord, maar er volgde nog geen gedicht. En dat terwijl ze niets hoefde over te schrijven, alleen een eigen gedicht. Ik heb dus heeeel veel en vaak herhaald…
Ik voelde me niet echt een goede juf, maar ik blijf volhouden, zodat het uiteindelijk wel lukt!


Dag 35 Les van Metsje 03-03-2011

Vandaag zelf weer lessen gevolgd op de College. Het eerste uur E.P.S. was een toets, waar wij niets van wisten. Gelukkig was de opdracht in groepen en hebben wij onze bijdrage kunnen leveren aan een groep van 14 personen. Elsemiek voelde zich niet helemaal lekker (verkouden!), dus die is in bed blijven liggen.. Ze heeft niets gemist.
Het tweede uur was Gender, zoals gewoonlijk was ze een uur te laat. Maar het is Mdam Nadow, dus dat moet kunnen. Ze is het hoofd van de school en ze heeft het ongelofelijk druk!
Na een uur Gender dachten we klaar te zijn, maar er kwam ineens een Nederlandse lerares aangelopen (Metsje!). De klas had nog een uur E.P.S. en wij vonden het wel leuk om een les van haar te zien, dus zijn we blijven zitten. Het was een interactieve les, waarin we samen moesten werken en ons resultaat moesten presenteren. Je moest een probleem bedenken en daar een schema voor invullen. Een groepje nam het probleem: ‘afschaffing van lichamelijke straffen op school’. Zij waren dus van mening dat lichamelijke straffen moeten kunnen, om de kinderen in de hand te houden!! Daar kan ik me ECHT niet in vinden!!
De eindopdracht was een gedicht schrijven (dat wat ik ook op de stage had gedaan!!)

Helaas lag vanavond het internet eruit, dus kon ik mijn verslag nog niet online plaatsen. Ik ben benieuwd wanneer het internet weer werkt! Kan misschien wel even duren…


Dag 36 Reflectiedag 04-03-2011

Vandaag, zoals gewoonlijk, reflectie met Metsje. Een goed moment in de week.
Daarna lekker naar het strand!!
Voor Joëlle was dit een bijzondere dag, want haar ouders kwamen aan in Gambia. Zij is ze dus na het strand op gaan halen op het vliegveld in Banjul. Wij bleven iets langer op het strand en hebben bij Lamin wat gedronken en gegeten voor we naar huis gingen. Cassave met bonenprut. Het was niet vies, de cassave was zelfs lekker!
Thuis hebben we toch nog wel zelf lekker pasta gemaakt…


Dag 37 Lunch bij Saikou 05-03-2011

We waren uitgenodigd om bij Saikoe (beter bekend als Zeekoe) te komen lunchen. Toen we uit waren geweest, had hij al aan mij gevraagd wat ik lekker vond en ik had ‘Domoda’ geantwoord. Ik had dus al een vermoeden… en het was waar: hij had heerlijke Domoda gemaakt!

Hij woont trouwens erg leuk, zijn compound is blauw met groen en er zijn heel veel bomen (papaya, bananen, cassave..). En hij had ook nog een ketting voor me.. Hij is prachtig, met de tekst: I love African. Je kunt je vast wel een voorstelling maken van zo’n ketting.

’s Avonds hadden we Lamin uitgenodigd om bij ons te komen dineren. We maakten lekker Kip Pilaf (rijst, met kip, kerrie, paprika, ui en perziken). De eerste happen vonden we vrij pittig en na een tijdje stonden we allemaal in de fik. Zelfs Lamin vond het ‘too much’! Wij snapten niet waar het aan lag, maar de paprika bleek peper te zijn… Er zaten dus 5 (grote) pepers in stukjes door ons eten!
We hadden een hele volle pan over, want Lamin was ineens niet zo’n grote eter meer…

Hij had voor ons nog een lekker fruitsalade na gemaakt; met appel, banaan en sinaasappel.


Dag 38 Luxeleven 06-03-2011

Vandaag bezochten we Joëlle en haar ouders in hun hotel. We genoten van het zwembad, fruitcocktail en ligbedden. Ook hebben we lekker kunnen douchen (zonder de douchekop in je handen te houden)! ’s Avonds hebben Huib en Netty ons mee uit eten genomen bij Timeless. Hartstikke lekker en gezellig! We hebben ook plannen gemaakt om een tweedaagse excursie naar Georgetown te doen, dus donderdag en vrijdag zijn we onder de pannen! Lamin is onze chauffeur.


Dag 39, 40, 41 Stage 07-03-2011 t/m 09-03-2011

Op de stage ging deze week alles goed . Ik heb afgesproken dat ik voortaan geen ‘Writing letter and essay’ geef op maandag en dinsdag, maar ik ga Engels Grammatica doen. Ik denk dat ik daar meer aan kan bijdragen, want het is moeilijk en ontzettend belangrijk!

Op woensdag heb ik weer gedichten leren schrijven en ik merkte al dat het beter ging dan de vorige keer. De kinderen wennen aan mij en ik aan hen. Ik had uiteindelijk echt een aantal goede gedichten! Metsje was ook komen kijken. Een verdere beoordeling komt nog, maar volgens mij was het wel positief.

Morgen vertrekken we voor twee dagen naar Georgetown. We gaan een hele lange rit maken (in totaal 600/700km heen en terug), overnachten in een lodge en hopelijk veel moois zien. Verslag volgt!!

Er is bij ons op de college alleen nog geen internet, dat ligt er al de hele week uit. Het is nu dat ik bij Metsje even mijn verslag kan plaatsen! Hopelijk tot snel dus!

  • 09 Maart 2011 - 22:03

    Joost En Chris:

    Hoi Heidje. We lezen dat je het nog steeds erg goed naar je zin hebt. De tijd zal nu ook wel snel gaan nu de ouders van Joelle er zijn. En volgende week is jou mannetje er ook!!!! We lezen je verslagen nog steeds met veel plezier.
    De carnaval ben je wel mooi mis gelopen, maar de zon die je daar hebt is toch beter denk ik.
    Groetjes Joost en Christina

  • 11 Maart 2011 - 16:20

    Loes:

    hee Heidi!

    hahahaha, dat was vast lekker eten met al die pepers!:P
    wel leuk om weer van alles te kunnen lezen!:D
    veel plezier nog en hoe was het in Georgetown???

    xx

  • 12 Maart 2011 - 14:56

    Antoinette:

    Hoi Heidi
    Vorige week misten we je verslag al, maar gelukkig nu toch weer een verslag. Volgens mij ben je al flink aan het aftellen want nu duurt het echt niet lang meer voordat Erik, Henry en Thea komen. En dan ben je op de helft....laten we hopen dat in die tijd de kids nog kan leren wat je ze wilt leren en dat je zelf ook nog meer van het land en gewoontes kunt proeven. We zijn weer benieuwd naar je verslag over Georgetown
    Lieve groetjes p-a-w ploeg

  • 12 Maart 2011 - 15:45

    Opa & Oma Schoutere :

    Hoi Heidi,nog maar 4 dagen ,en dan zie
    jij jou Erik weer,en óók Henry en Thea,heel fijn voor jullie,dan kan je weer echt bij elkaar zijn na al die dagen.geniet ervan !wij volgen jou steeds, en kijken uit naar de verhalen van (de Vakantiegangers)Heidi 't ga je goed,...liefs en groetjes Opa & Oma!

  • 14 Maart 2011 - 19:11

    Diana:

    Hoi Heidi,
    Het gaat nog steeds goed met je zo te lezen, je schrijft hele leuke verslagen. En ja, nog maar een paar dagen en je Manneke komt er aan met Henry en Thea nog even een paar dagen aftellen.
    veel liefs en groetjes Fred - Diana - Ryco en Melroy.

  • 17 Maart 2011 - 11:11

    Hans:

    Hoi Heidi,

    we krijgen toch wel wat foto's van die Krullekop als hij samen met jou op de markt daar loopt? Ga vooral door met je verslagen over de "couleur locale " ik geniet er elke keer van!
    Groetjes Hans

  • 18 Maart 2011 - 18:30

    Francis:

    Hoi Heidi,

    Leuk om jullie avonturen te lezen en te zien dat het goed gaat. Wel een druk programma. Gelukkig neem je ook tijd voor jezelf:lekker shoppen en een Ladies Night.
    Fijn weekend.

    Groeten uit Halsteren.

  • 20 Maart 2011 - 12:12

    Fam: Schouteren:

    Hoi Heidi, Hoe is het nu? met je mannetje binnen handbereik. wij horen via s.m.s.jes van Henry en Thea
    dat jullie het reuze leuk hebben! Fijn hoor, geniet nog lekker meidje!
    Veel liefs en groetjes .
    Opa & Oma schouteren.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Gambia, Banjul

Heidi

Actief sinds 29 Dec. 2010
Verslag gelezen: 338
Totaal aantal bezoekers 32089

Voorgaande reizen:

10 Januari 2015 - 24 Februari 2015

Cabin Crew voor CrewLink

28 Januari 2011 - 13 Mei 2011

Mijn reis naar Gambia

Landen bezocht: